Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
- Forskarskolor
- Forskningsämnen
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskning i fokus
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
-
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
- Plattformar, nätverk och projekt
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
-
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
- Fakulteter och institutioner
-
- Kontakta oss
- Kontakta oss
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Musikverksamhet
- Alumni & vänner
-
- Akademiska högtider
- Akademiska högtider
- Jubileum 2023
Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
Pedagogik och yrkeskunnande
Forskarskolan fokuserar på utformning av forskningsprojekt i relation till yrkeskunnande, yrkesutbildningens innehåll, samt dess sociala, historiska och professionella sammanhang.
Om forskarskolan
Forskarskolan för pedagogik och yrkeskunnande ingår som en del i Lärosäten Syd. Forskarskolan är ett samarbete mellan Högskolan i Kristianstad, Linnéuniversitetet och Malmö universitet. Inom forskarskolan ger de tre lärosätena gemensamt forskarutbildningskurser inom pedagogik och yrkeskunnande. Forskarskolan organiserar också lärosätesövergripande aktiviteter som gemensamma seminarier, workshops och internat och medverkan vid vetenskapliga konferenser.
Genom sin ämnesövergripande och praktikorienterade inriktning skapar forskarskolan unika förutsättningar för att utveckla det yrkesdidaktiska kunskapsområde som utmärks av ämnesövergripande arbetssätt i gränslandet mellan teori och praktik. Forskarskolan säkerställer hög kvalitet, resursutnyttjande och goda ömsesidiga kontaktytor mellan näringsliv och samhälle och doktorander.
Fem doktorander
Forskarskolan för pedagogik och yrkeskunnande har i nuläget fem doktorander. Centralt för forskarskolan är att:
- arbeta mot forskarutbildningens mål,
- utveckla kritiska och självständiga forskare i vetenskapssamhället,
- kommunicera forskningsresultat, samt att
- skapa nationella och internationella nätverk som hjälper att driva forskning om yrkesutbildning och yrkesdidaktik framåt.
Styrgrupp
Forskarskolan leds av en styrgrupp med representanter för de tre lärosätena:
- Daniel Alvunger, Linnéuniversitetet
- Victoria Johansson, Högskolan Kristianstad
- Peter Koudahl, Malmö universitet (sammankallande)