UTMÄRKELSER. Ylva Grönvall vid institutionen för socialt arbete och Carolin Psotta vid institutionen för biomedicinsk vetenskap, båda vid Fakulteten för hälsa och samhälle har tilldelats utmärkelsen för årets avhandling 2024.

Ylva Grönvall, Fakulteten för hälsa och samhälle

Avhandlingens titel: The Purchase of Sex: Perceptions, Experiences, and Social Work Practices

Grattis till utmärkelsen Årets avhandling 2024! Ditt arbete har resulterat i ett stort erkännande. Vad betyder detta för dig?

– Det är väldigt hedrande att få denna utmärkelse. Både som ett erkännande för det hårda arbete det har varit att skriva avhandlingen. Men också för att sexköp kan ses som ett kontroversiellt och politiskt laddat ämne att forska om.

Vad är det viktigaste du lärt dig från att ha skrivit avhandlingen?

– Att bejaka sin vetgirighet och envishet. Men också hur viktigt det är med kollegor och att ha en kollegial samvaro där du kan diskutera din forskning med andra. När det gäller att skriva en avhandling om just sexköp har jag lärt mig hur viktigt det är att hitta en balans mellan att skriva på ett tillgängligt sätt och att samtidigt behålla sin vetenskapliga och intellektuella integritet.

Vad är det viktigaste man ska ta med sig efter att ha läst din avhandling?

– Att sexköp, både sett till fenomenet i allmänhet och till de erfarenheter människor som säljer och köper sex har, är komplext och mångfacetterat. Genom att vara nyfiken och öppensinnad kan vi få en större förståelse för människors motiv, erfarenheter och bevekelsegrunder. Vilket också kan ge oss bättre förutsättningar för att forma olika insatser för att möta fenomenet.

Beskriv lite om din nuvarande situation och hur dina planer ser ut framöver?

– Jag håller på med ett projekt som fokuserar på unga mäns erfarenheter och förståelser av sexuellt samtycke och #metoo. Jag är också utbildningsansvarig i sexologi och undervisar på Masterprogrammet i sexologi. Mina planer och förhoppningar framöver är att fortsätta forska och undervisa i ämnen som ligger i skärningspunkten mellan socialt arbete och sexologi och att fortsätta utforska sexuella praktiker som ligger i gränslandet för det socialt och juridiskt acceptabla.

Carolin Psotta, Fakulteten för hälsa och samhälle

Avhandlingens titel: Electrochemical (bio-)sensors operating in human physiological fluids

A long effort has been awarded the thesis of the year 2024. How does it feel and how is your dissertation useful to you in the future?

– My time as a PhD student has equipped me with a diverse skill set that extends well beyond my specific research area. Through writing my thesis, collaborating with colleagues, and building an international network, I have developed into a problem-solver, analytical thinker, and effective communicator. Receiving the thesis award is a meaningful acknowledgment of my hard work and the value of my research, recognized by other departments at the university, which truly makes me happy!

What has been most important in writing your thesis?

– My main goal in writing this thesis was to engage readers beyond the natural sciences, making the complex topic more accessible. We prioritized the cover design to highlight key elements, featuring an artistic layout that captures interest (thanks to a family member for the professional design). I also ensured that all illustrations maintained a cohesive style, giving the thesis a polished, book-like appearance. Although this process took extra time, the effort was definitely worth it!

What is your current situation and what does the future hold for you?

– After completing my PhD, I chose to transition into the industry, focusing on in vitro medical devices for male fertility at a start-up in Lund (Spermosens). This role allowed me to apply my broad knowledge in product development and R&D while gaining valuable insights into regulatory requirements. I have since started working in Denmark in medical devices for Ambu. I look forward to continuing my work in quality management and medical devices, contributing to the development of safe healthcare solutions.

Årets avhandling

Malmö universitet utser årligen årets avhandling. Forsknings- och forskarutbildningsnämnderna nominerar avhandlingar och bedömningskriterierna handlar om att avhandlingen skall ha gett ett betydande bidrag till forskningen inom det aktuella ämnesområdet och ha en hög grad av originalitet och självständighet.

Tidigare vinnare av utmärkelsen för årets avhandling

Strategi 2025

Sammanhållna och gränsöverskridande kunskapsmiljöer ​

Vid Malmö universitet finns sammanhållna kunskapsmiljöer – där utbildning och forskning är oskiljaktiga och det finns en kritisk massa av internationellt aktiva forskare, lärare och doktorander samt studenter på alla nivåer. Samverkan är en naturlig del av den gränsöverskridande utbildningen och forskningen.

Mer om universitetets fokusområden