Litteratur som studenten väljer i samråd med vfu-lärare och handledare kan tillkomma.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Svenska som andraspråk, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Bild, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Engelska, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Svenska som andraspråk Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Engelska Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Historia Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Idrott Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Matematik Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Religion Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Samhällskunskap Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Svenska Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Historia, 240 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Idrott, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Matematik, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Religion, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Samhällskunskap, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Svenska, 240 - 270 hp
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget genom deltagande i verksamheten på partnerskola inom relevant inriktning och ämne. Vidare syftar kursen till att studenten ska reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna undervisningen och skolans uppdrag.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning vilken följs upp i samtal och seminarier. Studenten deltar i skolans arbete utifrån de villkor som råder på partnerskolan. Studenten sätter sig in i skolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och seminarier samt genom att ta del av skolans utvecklingsarbete.
Den verksamhetsförlagda och högskoleförlagda utbildningen integreras genom att studenten ges stöd och möjlighet på skolan att:
\- reflektera över kopplingen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och den egna undervisningen tillsammans med handledare och andra studenter samt
\- diskutera teori och etiska perspektiv hämtade från kurser i utbildningsvetenskap, ämne och ämnesdidaktik.
I denna kurs introduceras studenten i skolans uppdrag och verksamhet. Lärarens uppdrag och skolan som pedagogisk miljö är i fokus. Med stort stöd av handledare ska studenten planera, genomföra, dokumentera och utvärdera viss undervisning och därmed pröva och utveckla sitt pedagogiska ledarskap samt använda teoretiska och etiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna.
I kursguiden presenteras kursens innehåll och betygskriterier. Lärandemålens innebörd utvecklas. Guiden används som stöd genom kursen av studenten, handledaren och universitetsläraren i samtal om studentens professionsutveckling.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Kurslitteratur
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).