Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Barn kan tjäna på att gråta mindre i terapi
Att barn är så delaktiga som möjligt i terapi är inte nödvändigtvis av godo. Det föreslår en ny studie som tittar på hur barn utövar delaktighet i barn- och familjeterapier inom både socialtjänstens och barn- och ungdomspsykiatrins öppenvård.
Barn har rätt att vara delaktiga i frågor som rör deras välbefinnande. Doktoranden Kristina Edman menar dock att delaktighet är ett tvetydigt koncept som kommit att förknippas med att lyssna på barn och se till så att barns röster tas tillvara på.
- Det är en ganska snäv syn på delaktighet, som dessutom säger mer om vad praktiker ska göra än om hur barn faktiskt utövar delaktighet. Det är inte så att det finns en väg till delaktighet eller att mer delaktighet ens alltid är eftersträvansvärt.
Sammanställt verktyg som kan hjälpa
För att göra konceptet delaktighet tydligare tittar Kristina Edman på hur delaktighet går till i praktiken, i själva mötet mellan professionella, barn och familjer. Hon har identifierat sex dimensioner av delaktighet som hon har sammanställt i en delaktighetskompass.
- Delaktighet kan handla om allt från att vara emotionellt närvarande, till exempel att gråta, till att på olika vis positionera sig och styra. Delaktighet kan också sträcka sig över tid, gå utanför samtalsrummet och utövas på ett vis som vi vuxna kanske inte alltid tycker är så smidigt, säger Kristina Edman.
Kompetensen ska användas mer
Delaktighetskompassen har tagits fram för att bättre tillvarata praktikers kompetens. Den kan fungera som en motvikt till den överstandardisering som Kristina Edman menar har kommit att karaktärisera mycket av det sociala arbetets praktik.
Kompassen kan användas för att följa och möta varje barns behov, till exempel genom att staka ut flera möjliga riktningar som delaktighet kan ta. Praktikers arbete med barn, unga och familjer är en komplex verklighet. Frånvaron av barns emotionella delaktighet kan innebära att de inte är i kontakt med det som tas upp i samtalet.
Kristina Edman
Samtidigt poängterar hon att delaktigheten inte alltid ska skruvas upp.
- När ett barn pratar om till exempel ett övergrepp behöver barnets emotionella delaktighet kanske snarare tas ner ett snäpp. Att skapa en känslomässig distans kan nämligen vara en användbar strategi för ett utsatt barn att hålla fast vid. Det innebär naturligtvis inte att ett barns emotionella delaktighet inte ska få ta plats i ett samtalsrum, säger Kristina Edman.
Text: Marc Malmqvist
Mer om forskningen
Bakom studien står Kristina Edman, Malmö universitet, Anna W Gustafsson, Lunds universitet och Carin B Cuadra, Malmö universitet. I studien analyseras naturligt förekommande audiovisuella inspelningar av det sociala arbetets praktik, närmare bestämt 17 barn- och familjeterapisessioner.
Läs mer om studien här:
Dela nyheten