Cirkusaktiviteter som ett inslag i ämnet idrott och hälsa kan ge flera vinster. Det visar Matilda Lindberg i sin avhandling där hon använt cirkus som pedagogiskt verktyg. Hennes arbete syftar till att främja elevers möjlighet till inflytande och föreslå en förändring av undervisningen i idrott och hälsa.

–Enligt läroplanen ska elever ha möjlighet att utveckla sitt språk och ha inflytande på sitt lärande inom alla ämnen. Men forskning visar att det i idrott och hälsa ofta är läraren som bestämmer aktiviteterna och det ges litet utrymme att påverka hur en aktivitet ska genomföras. Därför ville jag utforska hur man genom cirkus kan främja elevernas möjlighet till inflytande, kreativitet och språkutveckling, säger Matilda Lindberg.

Matilda Lindberg

Fjärdeklassare fick pröva cirkus på idrotten

I sin avhandling har hon arbetat med en fjärdeklass bestående av tjugo elever. Under tio lektioner fick eleverna pröva på cirkusaktiviteter tillsammans med ordinarie lärare och med Matilda som guide. Hon använde sig av metoden aktionsforskning vilket bland annat betyder att jobba nära deltagarna och att planen förändras under resans gång.

– Eleverna fick utforska material och komma med egna idéer och hitta på egna trick. Vad kan man göra med en rockring, ärtpåsar eller en påfågelsfjäder? Här fick vi in det kreativa och eleverna fick träna på att utöva inflytande.

Som exempel nämner hon en lektion då hon och barnen klädde ut sig till olika cirkuskaraktärer och -djur och utforskade rörelse och material i idrottshallen.

Mer rörelse och nya sätt att uttrycka sig

I fyra artiklar diskuterar hon aspekter som medbestämmande, kreativitet och hur språk och rörelse kan vävas samman. Hon lyfter en rad positiva resultat, som att aktiviteterna uppmuntrade till rörelse på nya sätt, bjöd in till kreativitet samt stimulerade eleverna att uttrycka sig och vara delaktiga. Hon såg också att läraren genom cirkusaktiviteterna kunde få syn på nya sidor hos vissa elever.

Hon tar också upp de utmaningar hon stötte på.
– Det handlar om att som lärare omfamna risken att inte veta på förhand exakt vad som ska hända. Det kan upplevas utmanande på grund av rådande normer i skolan, invanda sätt att undervisa på och både lärarens och elevernas föreställningar kring vad undervisning i idrott och hälsa kan innebära.

Utvecklar koncept för pedagoger

Förhoppningen är att forskningsresultaten ska komma till nytta i skolan, men också i andra sammanhang.

– Parallellt arbetar jag nu med att utveckla ett koncept för hur bland annat förskollärare och fritidshemspersonal kan använda cirkusaktiviteter som pedagogiskt verktyg.

Matilda Lindberg

Matilda Lindberg är lärare med bakgrund i cirkusvärlden. Som 12-åring började hon med hopprep på mer avancerad nivå och fortsatte sedan att jonglera och cykla enhjuling. Hon utbildade sig till lärare vid Malmö universitet och har lärarlegitimation i idrott och hälsa, svenska, teater samt även i cirkus.

Matilda Lindbergs avhandling: "Exploring ways of empowering pupils in physical education through circus – an action research project" läggs fram vid Malmö universitet den 27 september.

Matilda Lindbergs avhandling