- Johansson, M. (senaste upplagan). Etik i stadsplanering (1. uppl. ed.). Studentlitteratur, Lund.
- Oosterlynck, S., Van den Broeck, J., Albrechts, L., Moulaert, F. & Verhetsel, A. (senaste upplagan). Strategic Spatial Projects: Catalysts for Change. Routledge, London.
- Rönnlund, M., & Tollefsen, A. (senaste upplagan). Rum: samhällsvetenskapliga perspektiv. Liber, Stockholm.
Artiklar och övningsmaterial tillhandahålles elektroniskt.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att utveckla teoretiska och tillämpade kunskaper om strategisk planering i hur samhällets resurser nyttjas och tas tillvara. I den strategiska planeringen behöver olika hänsyn tas till nationella, regionala och lokala intressen som innebär att många av samhällets utmaningar behöver samordnas.
Kursen syftar också till att ge studenten förståelse för hur flerstyrningsnivå och samverkan bidrar och skapar motsättningar för hur samhällsutmaningar hanteras.
Kursens innehåll:
- Översikts- och regionplanen som planeringsinstrument och relation till andra planinstrument och visionsdokument
- Flernivåstyrning och olika planeringsorgan
- Tillämpning av lämpliga metoder för inventering, analys, utarbetande och presentation av planeringsunderlag
- Diskurser om hållbarhet i relation till strategisk planering
Akademiskt skrivande och presentationsteknik
Behörighetskrav
BY411A Planering I: Introduktion till fysisk planering, 20 hp + BY430E Planning II: Sustainable Urban Development, 15 hp + ytterligare minst 25 högskolepoäng inom huvudområdet.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).