Ammert, Niklas (red.) Att spegla världen. Läromedelsstudier iteori och praktik. Lund: Studentlitteratur (s 139-155, 193-218, 279-292, 317-340) (77 s)
Shemilt, Denis (2009). Drinking an ocean and pissing a cupful: How adolescensts make sense of history. I: Symcox, Linda & Wischut, Arie (eds.) National history standards. The problem of the canon and the futureof teaching history. Information Age Publishing (69 s)
Wendell, Joakim (2014). Förklaringar är ju allt på nåt sätt [Elektronisk resurs] : en undersökning av hurfem lärare använder historiska förklaringar i undervisningen. Licentiatavhandling Karlstad : Karlstads universitet. (154 s)
Synteser, eller översiktsverk, (ca 1 800 s). Titlar meddelas av kursledaren före kursstart.
Artiklar och texter i urval (ca 100 s)
EduSinglePage
Denna kurs ges inom kurspaket:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att undervisa om långsiktiga historiska förändringsprocesser och förklaringsmodeller till dessa processer. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över styrdokument, elevers olika förutsättningar, relaterade till ämnet, och läromedel.
Kursen behandlar långsiktiga historiska förändringsprocesser, som ökar nutidsförståelsen samt kunskapen om att människor i olika tider har levt under olika ekonomiska, politiska, tekniska och kulturella villkor. Olika framställningar av dessa processer analyseras och diskuteras med hjälp av olika historiska förklaringsmodeller och teoretiska begrepp, som introduceras i kursen. Förmågan att planera undervisning om förändringsprocesser och orsakssamband, utifrån elevers olika förutsättningar är central och bearbetas på olika sätt i kursen. I kursen behandlas även aktuella styrdokument och läromedel.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL233C Historia och lärande: Förändringsprocesser och levnadsvillkor efter 1800 (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).