- Fry, T. (2012). Becoming Human by Design (huvudsakligen s. 180-227)
- Lagerkvist, A. (2017). Existential media: Toward a theorization of digital thrownness. New media & society, Vol. 19(1), pp. 96–110 (20180405)
- Scarry, E. (1988). The Body in Pain. (Kapitel 5: ”The Interior Structure of the Artifact”) [https://doubleoperative.files.wordpress.com/2009/12/scarry-elaine-the-interior-structure-of-the-artifact.pdf](
- Stiegler, B. (2016). Arsand Organological Inventions in Societies of Hyper-Control. LEONARDO, Vol. 49(5), pp. 480–484
Referenslitteratur tillkommer och kommer att vara tillgänglig via kursens lärplattform.
EduSinglePage
Om kursen
Kursen Designperspektiv placerar designerns yrkesroll i relation till samhällsutmaningar. Genom arbetet med ett kritiskt undersökande designprojekt skapar studenterna en förståelse av diskursers relation till visualitet och design. Kursen framhåller formgivningens möjligheter och utmaningar i relation till makt och etik, och betonar designerns samhällsansvar.
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen Designperspektiv placerar designerns yrkesroll i relation till samhällsutmaningar. Genom arbetet med ett kritiskt undersökande designprojekt skapar studenterna en förståelse av diskursers relation till visualitet och design. Kursen framhåller formgivningens möjligheter och utmaningar i relation till makt och etik, och betonar designerns samhällsansvar.
Behörighetskrav
Minst 45 hp inom huvudområdet Grafisk design.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)