- Ejvegård, Rolf (2009). Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur
- Wærn, Yvonne, Pettersson, Rune och Svensson, Gary (2004). Bild och föreställning – om visuell retorik. Lund: Studentlitteratur.
Delar ur:
- Dawkins, Steve och Wynd, Ian (2011). Video Production – Putting Theory into Practice. London: Palgrave Macmillan.
- Hall, Stuart; Evans, Jessica; Nixon, Sean (2013) [1997]. Representation (2nd ed.). London: Sage.
- Lupton, E., & Phillips, J.C. (2015). Graphic Design: The New Basics. New York: Princeton Architectural Press.
- Rose, Gillian (2016). Visual Methodologies. London: Sage.
- Sturken, M., & Cartwright, L. (2018). Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture. New York: Oxford University Press.
Nätresurser:
- Khan Academy/Smart History intro video to formal art analysis: [https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-](
- history/introduction-ap-arthistory/v/visual-analysis (Finns även här: [https://youtu.be/sM2MOyonDsY)](
- Mittman, Asa S., Visual Analysis. From [https://arthistoryrules.wordpress.com/essays/visualanalysis/](
- Skrivguiden, nätresurs till att skriva vetenskapligt: [https://skrivguiden.se/](
Ytterligare texter upp till 100 sidor kan tillkomma.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen består av fyra moment som tillsammans ger en introduktion till ämnet Visuell kommunikation.
Teckning/illustration (3 hp)
Innehåll: introduktion till hur teckning behandlas i visuell kommunikation
Fotografi (3 hp)
Innehåll: introduktion till hur fotografi behandlas i visuell kommunikation
Rörlig bild (3 hp)
Innehåll: introduktion till hur rörlig bild behandlas i visuell kommunikation.
Vetenskapliga perspektiv på visuell kommunikation (6 hp)
Innehåll: grundläggande orientering kring begrepp, teorier och metoder utifrån vetenskapliga perspektiv inom visuell kommunikation.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Särskild behörighet har också en som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).