Areskoug, Mats (2006) Miljöfysik. 2 uppl. Studentlitteratur (ca 250 s).
Ellervik, Ulf; Lindström, Ulf; Nilsson, Ulf, Sterner, Olov och Wennerberg, Johan (2005) Molekyler i människans tjänst, Studentlitteratur (ca 170 s)
Hill, Marquita K (2010), Understanding environmental pollution. 3 uppl. Cambridge: Cambridge, University Press (utvalda delar, ca. 200 s)
Johansson, Birgitta (red.) (2006) Giftfri miljö – utopi eller verklig chans? Formas Fokuserar (ca 100 s) Tillgänglig på [www.formas.se/Forskning/Formas-Publikationer/Pocketbocker-Formas-fokuserar/](
Kronlid, David (red) (2010) Klimatdidaktik – att undervisa för framtiden. Stockholm: Liber (kap 1, 2, 4, 5 och 7 (ca 110 s)
KVA & IVA (2011) Kemi – den gränslösa vetenskapen. Tillgänglig på [www.ntaskolutveckling.se/Om-NTA1/News1/2011/December/Kemi---den-granslosa-vetenskapen/](
Petersson, Göran (2006) Kemisk miljövetenskap, 6:e uppl. Tillgänglig på publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/72646.pdf (ca 100 s)
Skolverket (2011) Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Tillgänglig på [www.skolverket.se](
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 150 s)
EduSinglePage
Denna kurs ges inom kurspaket:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna utvecklar kunskaper om energi, material och kemiska substanser utifrån hållbarhets- och undervisningsperspektiv.
I kursen behandlas hållbart samhälle och resurshushållning utifrån såväl historiskt, nutida och framtida perspektiv som undervisningsperspektiv. Aktuella klimat- och miljöfrågor i undervisningen problematiseras.
Energi, energianvändning och energitillförsel behandlas samt utreds med hjälp av begreppen energitjänst, energislag, energiresurser, energiformer och energikvalitet. Frågor kring jordens energibalans och förändringar i den, särskilt växthuseffektens inverkan, studeras ingående.
Samhällets användning av material och kemikalier på gott och ont behandlas. Hur kemiska ämnen – såväl naturliga som naturfrämmande – framställs, sprids och omvandlas samt vilka effekter de har på hälsa och miljö studeras. Framväxten av kemikaliesamhället, liksom samspel och intressekonflikter, utreds. Val av produkter och produktlivscykler studeras och behandlas i relation till nationella miljömål som ”giftfri miljö” och ”begränsad klimatpåverkan”.
Grundläggande naturvetenskapliga begrepp och teorier inom framförallt energilära, ellära, organisk kemi och kemisk miljövetenskap behandlas såväl experimentellt som teoretiskt.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NL224C Naturkunskap och lärande: Kropp och hälsa (genomgången)Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).