Allaby, Michael (2013) A dictionary of geology and earth sciences. Oxford University Press. 4:e utgåvan. (Gratis tillgänglig som E-bok via Malmö högskolas biblioteks hemsida.) (ca 10 s).
Andersson, Björn (2008). Att förstå skolans naturvetenskap. Forskningsresultat och nya idéer. Studentlitteratur (Kapitel 6-9 och 13) (70 s).
Björklund, Mats (2022). ”Bara en teori”. Om evolutionsbiologi. Fri tanke (255 s)
Pleijel, Håkan (2022). Ekologi. En introduktion. Gleerups Utbildning (230 s).
Vetenskapliga artiklar och webmaterial tillkommer (ca 400 s).
EduSinglePage
Denna kurs ges inom kurspaket:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i ekologi, människans utnyttjande av naturresurser, naturbruk ur ett hållbarhetsperspektiv samt jordens utveckling och arters evolution. Vidare syftar kursen till att studenten ska tillägna sig ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter för undervisning i gymnasieskolan.
I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ekologi, förekomst av naturresurser och människans nyttjande av naturen ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv samt lärande för hållbar utveckling. I kursen behandlas även jordklotets utveckling och de geovetenskapliga förutsättningarna för ekosystemen i ett långt utvecklingsperspektiv. Evolution med förändringar av arter och artbildning behandlas för att ge en bild av de processer som ligger bakom biologisk mångfald och varför organismer kan bli resistenta mot antibiotika och pesticider. Det didaktiska innehållet i kursen fokuserar på planering och genomförande av lärandeaktiviteter.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NL229C Naturkunskap och lärande: Om naturvetenskap (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).