Bornemark, Jonna & Svenaeus, Fredrik (red.) (2009). Vad är praktisk kunskap? Huddinge: Södertörns högskola. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 100 s)
Carlgren, Ingrid (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Göteborg: Daidalos (Valda delar i samråd med kurslärare ca 150 s.)
Fejes, Andreas; Lindberg, Viveca & Wärvik, Gun-Britt (red.) (2017). Yrkesdidaktikens mångfald. Falun: Lärarförlaget. (275 s.)
Hjertström Lappalainen, Jonna (red.) (2015). Klassiska texter om praktisk kunskap. Huddinge: Södertörns högskola. (Valda delar i samråd med kurslärare; 100 s.)
Jönsson, Anders. (2023 ). Lärande bedömning. (6:e uppl.). Malmö: Gleerups. (182 s.)
Kontio, Janne & Lundmark, Sofia (2021). Yrkesdidaktiska dilemman. Stockholm: Natur & Kultur. (343 s.)
Lagström, Annica. (2012). Lärlingslärare – en studie om hur vård- och yrkeslärares uppdrag formas i samband med införandet av gymnasial lärlingsutbildning. Doktorsavhandling. Göteborgs universitet, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa. (Valda delar i samråd med kurslärare; 100 s.)
Laurillard, Diana (2012). Teaching as a Design Science. Building Pedagogical Patterns for Learning and Technology. New York: Routledge (255 s.)
Mårtensson, Åsa (2021). Yrkesutbildning på gränsen mellan skola och arbetsliv: en intervjustudie om yrkeslärares och handledares arbete med arbetsplatsförlagt lärande. Doktorsavhandling. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. (Valda delar i samråd med kurslärare; 100 s.)
Rosvall, Per-Åke, Ledman, Kristina, Nylund, Mattias & Rönnlund, Maria. (2020). Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag. Malmö: Gleerups. (160 s.)
Vetenskapliga artiklar tillkommer (ca 150 s.)
Relevanta styrdokument och myndighetsmaterial för vuxenutbildning och gymnasial yrkesutbildning tillkommer (ca 100 s.)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om yrkeskunnandets kunskapsteori och didaktik för att kunna planera och analysera utbildningsinsatser vid olika former av yrkesutbildningar.
I kursen behandlas kunskapsteorier utifrån deras historiska utveckling till nutida operationaliseringar. Särskilt behandlas yrkeskunnandets tysta dimensioner av så kallad praktisk kunskap samt etiska dilemman med koppling till yrkes- och yrkeslärandesituationer. I relation till yrkeskunnandets olika kunskapsformer diskuteras och problematiseras didaktiska teorier och deras implikationer i formella utbildningssituationer, såväl inom skolbaserad som arbetsplatsförlagd utbildning. Utifrån ovanstående innehåll analyserar studenterna med utgångspunkt i sitt eget yrkesämnesområde olika undervisningsupplägg och uppgifter inom ramen för olika yrkesutbildningar.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: PY601G Pedagogik: Yrkeskunnande och pedagogik (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).