Andersson, Per, Colliander, Helena & Harlin, Eva-Marie (red.) (2020). Om folkhögskolan: en särskild utbildningsform för vuxna. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur (100 s)
Bornemark, Jonna & Svenaeus, Fredrik (red.) (2009). Vad är praktisk kunskap? Huddinge: Södertörns högskola. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 30 s)
Breier, Mignonne & Ralphs, Alan (2009). In search of phronesis: recognizing practical wisdom in the Recognition (Assessment) of Prior Learning, British Journal of Sociology of Education, 30:4, 479-493. (25 s)
Burman, Anders & Sundgren, Per (red.) (2010). Bildning: texter från Esaias Tegnér till Sven-Eric Liedman. Göteborg: Daidalos. (400 s)
Hjertström Lappalainen, Jonna (red.) (2015). Klassiska texter om praktisk kunskap. Huddinge: Södertörns högskola. (30 s)
Johansson, Maria.C. (2019). The institutionalisation of validation and the transformation of vocational knowledge: The case of admission into Vocational Teacher Education in Sweden. Diss. Växjö: Linnaeus University Press. (20 s)
Panican, Alexandu (2016). Valideringens Janusansikte –Branschorganisationernas förhållningssätt till validering, SeQF och generiska kompetenser. Stockholm: Ratio (100 s)
Tyson, Ruhi (2016). The Didactics of Vocational Bildung: How Stories Matter in VET Research. Journal of Vocational Education and Training, 68(3), 359–377. (18 s)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursledare.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar förståelse för vuxnas lärande i relation till pedagogik och yrkesutbildning.
I kursen fokuseras vuxnas lärande, och bildningsaspekter i olika yrken och yrkesutbildningar belyses. I kursen behandlas också validering av yrkeskunnande i branscher och utbildningsystem.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: PY605G Pedagogik: Policy och styrning i yrkesutbildning– en internationell utblick (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).