Benton, Ted & Craib, Ian. (2023). Philosophy of Social Science : The Philosophical Foundations of Social Thought. London: Bloomsbury Publishing Plc. (320 s)
Bornemark, Jonna & Svenaeus, Fredrik (red.) (2009). Vad är praktisk kunskap?. Huddinge: Södertörns högskola. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 30 s)
Davies, P. (2000). The relevance of systematic reviews to educational policy and practice. Oxford Review of Education, 26(3/4), 365-377.
Dixon-Woods, M. et al. (2006). How can systematic reviews incorporate qualitative research? A critical perspective. Qualitative Research, 6(1), 27-44. DOI:10.1177/1468794106058867
Gough, David, Oliver, Sandy & Thomas, James (red.) (2012). An introduction to systematic reviews. Los Angeles, Ca.: SAGE. (288 s)
Hjertström Lappalainen, Jonna. (red.) (2015). Klassiska texter om praktisk kunskap. Huddinge: Södertörns högskola. (30 s)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursledare.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om forskningsöversikter och vetenskapsteori i relation till yrkeskunnande och yrkesutbildning. I kursen genomförs litteratursökningar i olika databaser med relevans för yrkesutbildningar. Utifrån sökta artiklar och vetenskapsteoretisk litteratur förs resonemang om möjligheter och begräsningar med olika metod och teorival.
Behörighetskrav
Kursen har följande kurs som behörighetskrav: PY606G Pedagogik: Yrkesidentiteter och sociala kategorier (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).