Kurs, grundnivå
9 hp
Malmö | dagtid | 100%
24 april 2028 - 4 juni 2028
Kod för kursen: UV244C

Denna kursen ges som del av program:

Kursinnehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i undervisning och lärande ur specialpedagogiska perspektiv där bland annat hinder för lärande relateras till elevers olika behov i en skolkontext. Skolans specialpedagogiska uppdrag belyses med stöd i forskning, styrdokument och lagstiftning. Samverkan mellan olika aktörer och nivåer (individ-, grupp och organisation) inom skolans organisation behandlas.

Läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar behandlas. Kartläggning av elevers behov av extra anpassningar analyseras med stöd i lärande- och utvecklingsteorier.
Specialpedagogiska perspektiv identifieras och värderas i relation till exempelvis utmaningar rörande normalitet och avvikelse.

Vidare diskuteras lärares ansvar, förhållningssätt och bemötande och dess konsekvenser för elevers lärandemiljö.

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: UV243C-Lärande, bedömning och utvärdering.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt

För mer information om utbildningen:

lsvagledning@mau.se