Montessoripedagogik I, 15 hp
Bjørndal, Cato R.P. (2018). Det värderande ögat- Observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Liber. (192 s.)
Bröderman Smeds, Mari & Skjöld Wennerström, Kristina (2009). Montessoripedagogik i förskola och skola. Natur och Kultur. (205 s.)
Cronquist, Bodil (2022). Matematik I + II - Montessoripedagogik. Bloms tryckeri. (55 s.)
Cronquist, Bodil (2022). Språket 1 Handledning i montessorimaterial kring skrivning och läsning. Bloms tryckeri. (126 s.)
Healy Walls, Clare (2016). Montessori i ett nötskal. Waterpark Books. (58 s.)
Montessori, Maria (1987). Barnasinnet. Mac Book. (261 s.)
Montessori, Maria (1998). Barndomens gåta. Seminarium förlag AB. (158 s.)
Montessori, Maria (1998). Upptäck barnet. Seminarium förlag AB. (310 s.)
Montessori, Maria (2008). Dr. Montessori's Own Handbook. Schocken Books. (120 s.)
Signert, Kerstin (2000). Maria Montessori Anteckningar ur ett liv. Studentlitteratur. (131 s.)
Stoll Lillard, Angeline (2017). The Science behind the Genius. Oxford University Press. (496 s.)
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. (20 s.)
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. (266 s.) Tillgänglig via internet.
Manualer samt rapporter och artiklar publiceras på kursens hemsida ca 200 s.
Montessoripedagogik II, 15 hp
Bjørndal, Cato R.P. (2018). Det värderande ögat- Observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Liber. (192 s.)
Cronquist, Bodil (2022). Matematik I + II. Bloms Tryckeri. (55 s.)
Cronquist, Bodil (2022). Språket 1 - Handledning i montessorimaterial kring skrivning och läsning. Bloms Tryckeri. (126 s.)
Eberhard, David (2013). Hur barnen tog makten. Bladh by Bladh. (254 s.)
Gynther, Per (2016). Möjligheter och begränsningar: Om lärares arbete med montessoripedagogiken i praktiken. Diss. Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. (215 s.) Tillgänglig via internet.
Krantz Lindgren, Petra (2017). Med känsla för barns självkänsla. Bonnier Fakta. (192 s.)
Montessori, Maria (1987). Barnasinnet. MacBook. (261 s.)
Montessori, Maria (1998). Barndomens gåta. Seminarium förlag AB. (239 s.)
Signert, Kerstin (2012). Variation och invarians i Maria Montessoris sinnestränande materiel. Diss. Kompendiet. (205 s.) Tillgänglig via internet.
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. (20 s.) Tillgänglig via internet.
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. (266 s.) Tillgänglig via internet.
Stoll Lillard, Angeline (2017). The Science behind the Genius. Oxford University Press. (496 s.)
Tebano Ahlquist, Eva-Maria (2012). Skolans levda rum och lärandets villkor: Meningsskapande i montessoriskolans fysiska miljö. Diss. Department of Education, Stockholm University. (277 s.)
Wallberg, Helena (2023). Lektionsdesign i praktiken:före, under och efter lektionen. Gothia Fortbildning. (184 s.)
Materialmanualer samt rapporter och artiklar publiceras på kursens hemsida, ca 200 s.
Montessoripedagogik I + II
Om kursen
Kursinnehåll
Montessoripedagogik I, 15 hp
Delkursen behandlar montessoripedagogikens teoretiska och ideologiska grunder för barns utveckling i åldrarna 0-18 år, dess syn på lärande och på relationen mellan lärare och elev.
Övrigt innehåll är montessoripedagogikens historiska bakgrund, samt centrala och grundläggande begrepp.
Delkursen omfattar även metodiska tillämpningar av montessoripedagogik och montessorimaterial i förskola och i grundskola. Observationsmetoder studeras och tillämpas.
Montessoripedagogik II, 15 hp
Delkursen omfattar fördjupade studier i montessoripedagogikens tankar och metodik, samt i lärarens uppdrag enligt Montessori i ett nutida perspektiv. Barns utveckling studeras ur ett helhetsperspektiv baserat på montessoripedagogikens filosofi och teorier. Praktiskmetodiska tillämpningar genomförs av olika typer av montessorimaterial. Observationsmetoder samt tillverkning och utveckling av eget material tillämpas.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen kräver förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning.
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).