- Agnafors, Marcus & Levinsson, Magnus (2019). Att tänka uppsats: det vetenskapliga arbetets grundstruktur. Malmö: Gleerups.
- Jonstad, David (2012). Kollaps: livet vid civilisationens slut. Stockholm: Ordfront.
- Manzini, Ezio (2015). Design, when everybody designs: an introduction to design for social innovation. Cambridge, Mass.: The MIT Press.
- Thackara, John (2015). How to thrive in the next economy: designing tomorrow's world today. London: Thames and Hudson
Övrig litteratur i urval:
- Buchanan, Richard (1992). ”Wicked Problems in Design Thinking”. Design Issues, Cambridge, Mass.: The MIT Press. ([http://web.mit.edu/jrankin/www/engin\_as\_lib\_art/Design\_thinking.pdf](
- Buwert, Peter (2015). ”An/Aesth/Ethics: the ethical potential of design”. Artifact, 3(3). doi:10.14434/artifact.v3i3.3960/art.3.3.4.1\_1. ([https://scholarworks.iu.edu/journals/index.php/artifact/article/view/3960/26342](
- Ehn, Pelle, Nilsson, Elisabet M. & Topgaard, Richard (red.) (2014). Making futures: marginal notes on innovation, design, and democracy. Cambridge, Mass.: The MIT Press.(Prolog hämtas från: [https://mitpress.mit.edu/books/making-futures](
- Hagbert, Pernilla, Wangel, Josefin., & Broms, Loove. 1977. (2020). “Exploring the Potential for Just Urban Transformations in Light of Eco-Modernist Imaginaries of Sustainability”. Urban Planning, 5(4), 204–216. [https://doi.org/10.17645/up.v5i4.3302](
- Illich, Ivan (1973). Tools for conviviality. London. ([http://www.mom.arq.ufmg.br/mom/arq\_interface/3a\_aula/illich\_tools\_for\_conviviality.pdf](
- Irwin, Terry, Kossoff, Gideon & Tonkinwise, Cameron (2015). Transition Design Provocation, Design Philosophy Papers, 13:1, 3-11, doi: 10.1080/14487136.2015.1085688. ([http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/14487136.2015.1085688](
- Khan, Jamil, Hildingsson, Roger and Garting, Lisa (2020). “Sustainable welfare in Swedish cities : Challenges of eco-social integration in urban sustainability governance”, Sustainability (Switzerland) BECC: Biodiversity and Ecosystem services in a Changing Climate, 12(1), pp. 1–17. doi:10.3390/su12010383.
- Kostakis, V., Roos, A. and Bauwens, M. (2016) “Towards a political ecology of the digital economy: Socio-environmental implications of two competing value models”, Environmental Innovation & Societal Transitions, 18, pp. 82–100. doi:10.1016/j.eist.2015.08.002. ([http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2210422415300150](
- Markussen, Thomas (2013) “The Disruptive Aesthetics of Design Activism: Enacting Design Between Art and Politics”, Design Issues, 29(1), pp. 38–50. The MIT Press. ([http://www.mitpressjournals.org/doi/pdf/10.1162/DESI\_a\_00195](
- Parker, Peter and Schmidt, Staffan (2017). “Enabling urban commons”, CoDesign - International Journal of CoCreation in Design and the Arts, 13(3), pp. 202–213. doi:10.1080/15710882.2017.1355000.
- Thorpe, Ann (2008). Design för hållbar utveckling: ekologi, ekonomi, kultur. Stockholm: Raster.
- Winner, Langdon (1980). “Do Artifacts Have Politics?”, Daedalus, 109(1), pp. 121–136.
- Wolfram, Marc and Kienesberger, Miriam (2023). “Gender in sustainability transition studies: Concepts, blind spots and future orientations”, Environmental Innovation and Societal Transitions, 46. doi:10.1016/j.eist.2022.100686.
- WWF (2017). ”WWF Earth Hour. Tillsammans för klimatet” (Bilen, Biffen, Bostaden, Börsen, Butiken). [http://www.wwf.se/wwfs-arbete/klimat/earth-hour/1415461-earth-hour](
Design för omställning
Om kursen
Kursens huvudsyfte är att ge både yrkesverksamma och blivande praktiker inom designprofessionerna (industri-, interaktions-, grafiska designer, arkitekter, ingenjörer mfl) att mot bakgrund av klimatkrisen ge en djupare förståelse för begrepp som omställning och hållbarhet samt en ökad förmåga att utveckla innovativa koncept. Kursen riktar sig också till yrkesverksamma och studenter från det miljövetenskapliga området som vill ha insikt i designmetodik. Såväl design, omställning och hållbarhet är komplexa områden som kräver tvärvetenskapligt arbete i grupp. Därför riktar sig kursen även till yrkesverksamma och studenter från andra områden som kan tänkas delta i designprocesser eller som vill ha ökad insikt i vad man kan uppnå med designtänkande.
Kursinnehåll
- Delkurs 1 (6 hp): Introduktion - Design, omställning och hållbarhet.
- Delkurs 2 (3 hp): Miljöanalys och designmetoder - urbana perspektiv
- Delkurs 3 (3hp): Tjänstedesign och social innovation - teori
- Delkurs 4 (6 hp): Projekt 1 - Produkt-tjänste-system
- Delkurs 5 (9 hp): Projekt 2 - Kreativa gemenskaper och social innovation
- Delkurs 6 (3 hp): Reflektion
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).