Delkurs 1. Social utsatthet och förändring som samhällsfenomen, 7.5 hp
Andersson E, Mattsson T, (2022) Teorier för socialt arbete: Del 1 Strukturell ojämlikhet och samhällen i förändring. Malmö: Gleerups. (232 s.)
Atteberry-Ash B E, (2023) Social Work and Social Justice: A Conceptual Review, Social Work, 68 (1): 38–46, https://doi.org/10.1093/sw/swac042
Akademikerförbundet SSR (2015) Global definition av socialt arbete. Stockholm: Akademikerförbundet SSR (8 s.)
Akademikerförbundet SSR (2015) Etik i socialt arbete – Etisk kod för socialarbetare. Stockholm: Akademikerförbundet SSR. (36 s.)
Cummins I, (2018) Poverty, Inequality & Social Work. Bristol: Bristol University Press. (200 s.)
Harrikari T, Rauhala P-L, (2016) Social Change and Social Work: The Changing Societal Conditions of Social Work in Time and Place. London: Routledge. (224 s.)
Hay J, (2017) Care and Justice: Two sides of the same coin of a critical care ethics in social work. In: Pease B, Vreugdenhil A, Stanford S, (eds.). Critical Ethics of Care in Social Work: Transforming the Practices and Policy of Caring. London: Routledge, pp. 49-59. (10 s.)
Holmgren Caicedo M, (2021) Läsa och skriva (och) den akademiska texten. Lund: Studentlitteratur. (150 s.)
Samzelius T, (2020) A vicious circle of silent exclusion: Family homelessness and poverty in Sweden from a single-mother perspective. Doktorsavhandling, Malmö universitet. (324 s.)
Delkurs 2.Teoretiska perspektiv på social utsatthet och förändring, 7.5 hp
Avby G, Melke A, (2022) Socialtjänsten som en hållbar kunskapsorganisation: Från vision till verklighet? Socialvetenskaplig Tidskrift. 29(2): 195-207. (12 s.)
Lovelock R, Lyons K, Powell J, (eds.) Reflecting on Social Work – Discipline and Profession. London: Routledge. (ca. 50 s.)
Börjesson M, (2022) Finns det anledning att bry oss om förslaget till en ny socialtjänstlag? Socialvetenskaplig Tidskrift. 28(3): 333-346. (13 s.)Herz M, (2014) Förtroendekrisen mellan Socialstyrelsen och det sociala arbetet fortsätter. Socialvetenskaplig tidskrift. (1): 85-90. (5 s.)
Krumer-Nevo M, (2020) Radical Hope: Poverty-Aware Practice for Social Work. Bristol: Policy Press. Chapter 1, pp. 15-41. (26 s.)
Jacobsson K, Meeuwiss A, (2022) Evidensprojektets återvändsgränd. I: Angelin A, Hjort T, (eds.). Socialt arbete i förändring – utmaningar och villkor inom utbildning, forskning och praktik. Lund: Socialhögskolan, Lunds Universitet, ss. 317-336. (19 s.)
McLaughlin K, (2015) Empowerment: A Critique. London: Routledge. (160 s.)
Vetenskapliga artiklar tillkommer (ca 200 s.).
Socialt arbete: Social utsatthet och förändringsprocesser i perspektiv
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper i socialt arbete med tonvikt på hur social utsatthet och sociala förändringsprocesser kan förstås och förklaras ur olika perspektiv. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar fördjupade kunskaper om konsekvenser av social utsatthet för olika grupper och på olika samhällsarenor och hur socialt arbete på olika nivåer kan utvecklas och bedrivas för att förebygga och minska social utsatthet.
Kursen består av två delkurser:
Delkurser
Delkurs 1. Social utsatthet och förändring som samhällsfenomen, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas skillnader i människors villkor i det samtida samhället. Fokus ligger på att skapa en nyanserad och problematiserande förståelse för social utsatthet i olika grupper och på olika samhällsarenor. Vidare förs en kritisk diskussion om organiseringen av socialt arbete och ideal om social rättvisa. Faktorer som klass, etnicitet, kön, ålder och funktionsnedsättning analyseras för att förstå social utsatthet och social förändring.
Delkurs 2.Teoretiska perspektiv på social utsatthet och förändring, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas olika teoretiska perspektiv för förståelsen av ojämlikhet mellan grupper och konsekvenser av detta för socialt arbete. Fokus ligger på att skapa en nyanserad och problematiserande förståelse för social utsatthet på individ och samhällsnivå. I kursen identifieras relationerna mellan globala och nationella processer i det lokala samhället. Vidare förs en kritisk diskussion om maktrelationer.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Socionomexamen eller kandidatexamen omfattande minst 180hp inklusive ett examensarbete omfattande 15hp inom socialt arbete, folkhälsovetenskap, psykologi, sociologi, statsvetenskap, pedagogik, genusvetenskap, kriminologi eller motsvarande.
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).