RIDHE är en interdisciplinär plattform för forskning om lärande i högre utbildning med särskilt fokus på hälso- och sjukvården och samhälleliga utmaningar. Detta innebär att högre utbildning ska uppfylla kriterier för vetenskaplig validitet, hög kvalitet och praktisk relevans. Plattformen utgör därmed en arena för ett ökat interdisciplinärt samarbete för pedagogisk forskning. Ett prioriterat område utgörs av Vertically Integrated Projects (VIP) som en arena för forskningsanknuten utbildning.

Vår forskning

Vår forskning är interprofessionell och interdisciplinär och studerar pedagogiska modeller för lärande i högre utbildning. Forskargruppen är initiativtagare och drivande i universitetets satsning på Vertically Integrated Projects (VIP) där studenter får möjlighet att aktivt delta i pågående forskning under sina studier. Forskargruppen bidrar också till kunskapsutbyte genom en nationell Journal Club inom medicinsk pedagogik, kallad ”Forskningstugg".
Vi välkomnar idéer och projekt som stämmer in och bidrar till ovanstående beskrivningar och aktiviteter.

Om forskargruppen

Finansiär:
  • Fakulteten för hälsa och samhälle