Vi använder cookies på vår webbplats. Genom att surfa vidare på denna webbplats accepterar du att cookies används.
-
Malmö universitet
- Utbildning
-
Forskning
- Forskning
- Starka forskningsmiljöer
- Forskningsämnen
- Forskningspublikationer
-
Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola: SET
- Forskarskola: Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskolan för yrkesverksamma inom hälsa, vård och välfärd
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Forskarskola: Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Forskarskola: SPLIT
- Forskarskola: Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Företagsforskarskola: Datadrivna system
- Forskarskola: GlycoImaging
- Forskarskola: BioCapture
- Forskarskola: Oral hälsa
- Forskarskola: FontD
- Forskningsevenemang
- Samverkan & innovation
- Om oss
- Sök utbildningar
- Studentwebben
- Bibliotek
- För medarbetare

Elisabeth
Carlson
Professor
elisabeth.carlson@mau.se
040-6657451
Fakulteten för hälsa och samhälle
Institutionen för vårdvetenskap
Presentation
Elisabeth Carlson är professor i vårdvetenskap med särskilt fokus på vårdpedagogiska frågor. Fokus för min forskning och undervisning är framförallt innehåll i och förutsättningar för handledning och lärande under verksamhetsförlagd utbildning, interprofessíonellt lärande och pedagogiska modeller för studentaktiverande lärande. Jag leder även forskargruppen Pedagogik och profession där forskningsfrågorna syftar till att synliggöra och kritiskt granska lärande- och påverkansprocesser inom vård, hälsa och omsorg och bidrar på så sätt till utveckling av såväl utbildningar som verksamhet. I ett samarbete mellan institutionerna för vårdvetenskap och biomedicinsk vetenskap leder jag forskagruppen Research Informed Development of Higher Education (RIDHE) där vi främst studerar förutsättningar för det interprofessionella lärandet. Sedan våren 2019 driver jag även utvecklingen av det internationella didaktiska nätverket Nordic-Baltic Network for Health Care Education (ENNHANCE).
Publikationer
-
2020 | Artikel i tidskrift
Newly arrived refugee parents in sweden and their experience of the resettlement process
Elisabeth Mangrio, Elisabeth Carlson, Slobodan Zdravkovic
-
2020 | Artikel i tidskrift
Building therapeutic connections with the acutely ill through standardised patient simulation in nurse education an evaluation study
Katherine E F Webster, Elisabeth Carlson
-
2020 | Artikel i tidskrift
Preceptors' experiences of using structured learning activities as part of the peer learning model
Marie Stenberg, Mariette Bengtsson, Elisabeth Mangrio, Elisabeth Carlson
-
2020 | Artikel i tidskrift
Content in nurse practitioner education - A scoping review.
Birgitta Ljungbeck, Katarina Sjögren Forss, Hafrún Finnbogadóttir, Elisabeth Carlson
-
2020 | Artikel i tidskrift
Psychometric properties of a modified cultural awareness scale for use in higher education within the health and social care fields
Christine Kumlien, Melanie Bish, Engle A Chan, Lynn Rew, P S Chan, Doris Leung, Elisabeth Carlson