Vid detta seminarium får du ta del av lärares erfarenheter och tankar kring kulturens roll i skolan. Med utgångspunkt i en ny rapport om fortbildningen Re:flex diskuterar vi hur kulturupplevelser kan bidra till att stärka både undervisning och elevers lärande.

Grundskolans läroplan lyfter fram möten med kultur som en central del av skolans uppdrag att främja elevers förmåga att delta i samhällslivet. Samtidigt kan det vara svårt att ge plats för kultur och kulturupplevelser samt att använda dessa som en resurs i undervisningen. Re:flex är en kurs som riktar sig till lärare i Malmö stads grundskolor och syftar till att ge dem erfarenheter av att möta olika konst- och kulturuttryck. Kursen ger även verktyg för att leda reflekterande samtal om kultur med elever, som ett didaktiskt verktyg.

Upplevelser av kursen Re:flex

Rapporten, som seminariet utgår ifrån, bygger på en undersökning som genomförts av vetenskapliga utvecklingsledare på Pedagogisk inspiration Malmö i samarbete med grundskoleförvaltningens kultursekreterare. Resultaten synliggör hur lärare som gått kursen upplever att Re:flex bidragit till deras egen utveckling som lärare, vilken skillnad kursen gjort för deras elever, kollegor och skola, samt vilka utmaningar som finns rörande kultur i skolan.

Under seminariet diskuterar vi tillsammans möjligheter och utmaningar med att integrera kulturupplevelser i skola och undervisning.

Målgrupp

Vi vänder oss till lärare, skolledare, lärarutbildare och andra som är intresserade av kulturens roll och potential i skola och lärande.

Medverkande

Jens Ideland och Camilla Jonasson, vetenskaplig utvecklingsledare på Pi i Malmö, samt Caroline Ulvsand och Maggi Ottarsdottir, kultursekreterare på grundskoleförvaltningen i Malmö stad.

Anmäla dig senast 21 november