Det finns ingen förhandlingslösning på kriget i Ukraina så länge Vladimir Putin sitter kvar vid makten. Men en eventuell ny ledare behöver inte nödvändigtvis leda till det bättre. Det menar professor Bo Petersson inför ettårsdagen av Rysslands invasion av Ukraina.

– Putins egen hälsa är förmodligen den största utmaningen mot honom internt. Men det är klart att tålamodet har en gräns. Han kan bli ansatt från olika håll, även av sådana som tycker han är för mjuk. Men för Putin finns ingen återvändo, han har surrat fast sig vid masten, säger Bo Petersson, professor i statsvetenskap och en av verksamhetsledarna för forskningsplattformen RUCARR – Russia, Ukraine and the Caucasus Regional Research, Malmö universitet.

Den 24 februari är det ett år sedan Ryssland invaderade och startade ett fullskaligt krig mot Ukraina. Bo Petersson konstaterar att Rysslands förhoppningar om att kunna inta grannlandet på några dagar och tillsätta en marionettregering, visade sig vara väldigt långt från verkligheten.

–   24 februari är en sorgens dag som stämmer till eftertanke. Samtidigt har utfallet ännu så länge inte blivit som vi befarade, säger Bo Petersson.

Men kriget gäller också mer än Ukraina. Stoppas inte ryssarna där finns det risk för att revanschistiska imperiedrömmar lever vidare, enligt Bo Petersson.

För ett år sedan trodde du att det skulle bli svårt för Putin att ”föra krig och samtidigt hålla den egna befolkningen i schack”. Vad tänker du om det idag?

– Jag finner ingen anledning att ändra den bedömningen på längre sikt, men folkopinionen i Ryssland är mer begränsad än vi hoppades. Den repressiva maktapparaten är mycket effektiv. Att till exempel kalla kriget ett krig kan ge upp till 15 års fängelse. Tiden talar emot Putins regim men det är inga korta tidsperspektiv vi talar om, säger Bo Petersson.

Det stundande presidentvalet i Ryssland kan kanske ge en fingervisning vad gäller omfattningen av det inhemska motståndet mot kriget.
– Vi vet dock inte om valet verkligen kommer att bli av. Blir det allmän mobilisering och undantagslagar kan valet ställas in helt och hållet, men då måste den repressiva apparaten vara stark. Vågar regimen riskera det? Säger Bo Petersson.

Vad har förvånat dig mest under det gångna året?

–   Ingen hade förväntat sig att Volodymyr Zelensky skulle växa ut till en gigant i världspolitiken, och att han skulle fylla sin roll så fantastiskt väl som han gör. Han är en synnerligen effektiv kommunikatör, och det har ju visat sig förr att  skådespelare kan fylla politikerrollen väldigt väl, inte minst retoriskt och kommunikativt , säger Bo Petersson.

–   Sen har media hos oss ofta gjort misstaget att måla upp den internationella opinionen mot Ryssland som enad, men det är den långt ifrån i exempelvis Afrika och Asien. Även på Balkan finns det en betydande mottaglighet för det ryska narrativet.

Text: Magnus Jando

Kan vi spela rysk musik?

Vem tillhör musiken? Makten som missbrukat den eller oss som älskar den?

Från officiellt ukrainskt håll har det lyfts en önskan om att bojkotta Tjajkovskijs musik som en markering mot kriget. I ett samtal på Malmö live 20 mars medverkar Bo Petersson tillsammans med Maria Frej, VD Malmö Live Konserthus och Johanna Melén, journalist vid Sveriges Radio och tidigare Rysslandskorrespondent.

Mer om evenemanget

Mer om Bo Peterssons forskning och kontaktuppgifter

Bo Petersson är professor i statsvetenskap och IMER vid institutionen för Globala politiska studier (GPS). Han är sedan 2016 tillsammans med professor Karina Vamling verksamhetsledare för forskningsplattformen RUCARR - Russia and the Caucasus Regional Research vid Fakulteten för kultur och samhälle.

Bo Petersson