Från 2025 fram till 2030 kommer Malmö universitet inneha hela åtta forskningscentrum. Fram till idag har det funnits fem, men efter en utlysning om 180 miljoner kronor har fyra nya tillkommit och ett fallit ifrån.

– Det ska bli oerhört intressant och roligt att följa de nya och nygamla centrumens verksamheter. Förhoppningen är också att även de forskarinitiativ som nu inte får basfinansiering kan leva vidare i någon form, säger Malin Ideland, vicerektor för forskning och forskarutbildning vid Malmö universitet.

Sammanlagt lämnades 14 ansökningar in i samband med utlysningen i vintras om basfinansiering för forskningscentrum. Ansökningarna har under våren granskats av externa och ojäviga sakkunniga. En internationell panel har därefter vägt samman sakkunnigutlåtandena och genomfört höranden med de sökande.

– Alla ansökningar har visat att universitetets forskare besitter såväl kreativitet som vilja att utvecklas och samarbeta över fakultetsgränserna. De har också visat att det pågår samhällsrelevant, högkvalitativ och internationellt framstående forskning på hela universitetet, fortsätter Malin Ideland.

Totalt har utlysningen omfattat 180 miljoner kronor för sex år. Denna summa motsvarar i princip samma som har finansierat tidigare forskningscentrum och forskningsprogram. Beslutet innebär att fyra av fem nuvarande forskningscentrum får fortsatt finansiering och fyra helt nya tillkommer.

– Inget forskningscentrum får full finansiering jämfört med ansökningarna. Skälet är att vi ville ge fler konstellationer möjlighet att utveckla sin verksamhet, säger Malin Ideland och fortsätter:

– Det är naturligtvis en svår uppgift att jämföra olika vetenskapsområden och nya och gamla forskargrupperingar. Men vår panel har varit mycket kompetent gällande att tänka universitetsstrategiskt och har omfattande erfarenhet av att bedöma forskningskvalitet, säger Malin Ideland.

Malmö universitets åtta forskningscentrum

Följande åtta forskningscentrum beviljas stöd under perioden 2025-2030

Befintliga

• Biofilms – research centre for biointerfaces (BRCB), 24 miljoner kronor (huvudsökande: Ruzgas, Tautgiras)