LIT, Literacy and Inclusive Teaching, har funnits sedan 2018 och är sedan årsskiftet ett av universitetets nio forskningscentrum. Centret arbetar tvärvetenskapligt och ofta i nära samarbete med skolor och lärare. Pia Nygård Larsson leder LIT tillsammans med Anders Jakobsson som är forskningsledare.

Vad är ämneslitteracitet? 
– Traditionellt har litteracitet definierats utifrån förmågan att läsa och skriva. Idag inbegriper termen även medborgerliga kompetenser som behövs för att aktivt kunna ta del av samhället. Vi ser ordet i ett brett och ämnesspecifikt perspektiv, där utveckling av ämneskunskaper även innebär att förstå hur innehållet i olika skolämnen, alltifrån matematik, till svenska och SO-ämnen, kommuniceras.

Vad har du för bakgrund? 
– Jag är utbildad lärare i bland annat svenska som andraspråk. Min avhandling handlade om hur texter och språk används i biologiundervisningen i en gymnasieklass med elever som har olika språklig bakgrund. Allt sedan dess har jag haft ett stort intresse för ämneslitteracitet, språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Genom åren har jag deltagit i och lett flera forskningsprojekt inom området.

Vad ser du fram emot under det närmaste året? 
 – Vi vill bidra med internationellt uppmärksammad och samhällsrelevant forskning inom utbildningsvetenskap och ämnesdidaktik. När vi nu tagit steget till att bli ett forskningscentrum ser jag fram emot att leda denna utveckling.

Vilken är den största forskningsfrågan just nu?
– Hur vi kan ge elever undervisning som är mer likvärdig, hållbar och inkluderande, till exempel i klassrum där flera olika språk finns representerade hos eleverna. Det gäller inom olika skolämnen i grundskola och gymnasium, men också inom högre utbildning.