Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
-
- Alumni & vänner
- Alumni & vänner
- Examen och alumnnätverket
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Praktiknära forskning om undervisning satsar internationellt

Pia Nygård Larsson är föreståndare för forskningscentret Literacy and Inclusive Teaching.
LIT, Literacy and Inclusive Teaching, har funnits sedan 2018 och är sedan årsskiftet ett av universitetets nio forskningscentrum. Centret arbetar tvärvetenskapligt och ofta i nära samarbete med skolor och lärare. Pia Nygård Larsson leder LIT tillsammans med Anders Jakobsson som är forskningsledare.
Vad är ämneslitteracitet?
– Traditionellt har litteracitet definierats utifrån förmågan att läsa och skriva. Idag inbegriper termen även medborgerliga kompetenser som behövs för att aktivt kunna ta del av samhället. Vi ser ordet i ett brett och ämnesspecifikt perspektiv, där utveckling av ämneskunskaper även innebär att förstå hur innehållet i olika skolämnen, alltifrån matematik, till svenska och SO-ämnen, kommuniceras.
Vad har du för bakgrund?
– Jag är utbildad lärare i bland annat svenska som andraspråk. Min avhandling handlade om hur texter och språk används i biologiundervisningen i en gymnasieklass med elever som har olika språklig bakgrund. Allt sedan dess har jag haft ett stort intresse för ämneslitteracitet, språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Genom åren har jag deltagit i och lett flera forskningsprojekt inom området.
Vad ser du fram emot under det närmaste året?
– Vi vill bidra med internationellt uppmärksammad och samhällsrelevant forskning inom utbildningsvetenskap och ämnesdidaktik. När vi nu tagit steget till att bli ett forskningscentrum ser jag fram emot att leda denna utveckling.
Vilken är den största forskningsfrågan just nu?
– Hur vi kan ge elever undervisning som är mer likvärdig, hållbar och inkluderande, till exempel i klassrum där flera olika språk finns representerade hos eleverna. Det gäller inom olika skolämnen i grundskola och gymnasium, men också inom högre utbildning.
Dela nyheten