Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Centrum för samverkan och samordning
Centrum för samverkan och samordning stödjer och driver utveckling genom samverkan med det omgivande samhället samt samordnar fakultetsgemensamma utbildningsfrågor. Målet med vår samverkan är att få till ett ömsesidigt utbyte där kunskapen och kompetensen på universitetet ska komma samhället till nytta. Kontakta oss om du vill veta mer eller har förslag och idéer på hur vi kan samverka.
Kompetensutveckling och stöd i skol- och verksamhetsutveckling
Centrum för samverkan och samordning, tidigare RUC, erbjuder olika former av uppdragsutbildningar för utveckling och lärande till individ- grupp- eller organisationsnivå. Vi har framför allt fokus på kompetens- och verksamhetsutveckling inom eller i anslutning till skolsektorn.
Utveckling och lärande på vetenskaplig grund för olika målgrupper verksamma inom förskola och skola är vår kärnverksamhet men vi arbetar även med uppdragsgivare utanför skolsamhället. Dialogen är en viktig metod för förankring och delaktighet i planeringsarbetet.
Vårt erbjudande till er
- Skräddarsydda utbildningar i form av kurser, föreläsningar och seminarieserier.
- Kompetensutvecklingsinsatser så som forskningscirklar, låna en forskare och handledning.
- Stöd i analysarbete samt uppföljning och utvärdering.
- Fristående kurser och utbildningar på avancerad nivå (magister och master) för lärare och skolledare.
Exempel på områden för kompetensutvecklingsinsatser
Målgruppen är bred och i utbildningarna möter vi bl.a. studie- och yrkesvägledare, pedagogisk personal i förskolor, skolor och på fritidshem, men även andra kommunala och statliga aktörer i samhället.
- Förebyggande och hälsofrämjande arbete
- Kollegialt lärande
- Ledarskap
- Nyanländas lärande
- Specialpedagogik
- Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
- Studie- och yrkesvägledning
- Systematiskt kvalitetsarbete
- Verksamhetsutveckling inom förskola
- Ämnesdidaktisk kompetensutveckling
Uppdragsutbildning om att stärka fritidshemmet
På uppdrag av AcadeMedia har Malmö universitet tagit fram en utbildning med fokus på fritidshemmet.
– Vi är så nöjda och vi ser i våra utvärderingar att deltagarna i hög grad uppskattade utbildningen. Det händer något när man får diskutera pedagogik tillsammans med andra likasinnade – det blir ett gemensamt kunskapsbyggande, säger Josefine Andersson, kursledare på Malmö universitet.
Den första kullen examinerats och planen är att starta en ny utbildningsomgång i januari 2024.

Samarbete med Skolverket för att höja kunskapsresultaten: Riktade insatser och Samverkan för bästa skola
Malmö universitet har gått in i ett samverkansuppdrag med Skolverket för att höja kunskapsresultaten i skolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Uppdraget "Riktade insatser för högre kunskapsresultat och ökad måluppfyllelse" ersätter delvis tidigare uppdrag som "Samverkan för bästa skola" och...

Samarbete med Skolverket för att höja kunskapsresultaten: Riktade insatser och Samverkan för bästa skola
Malmö universitet har gått in i ett samverkansuppdrag med Skolverket för att höja kunskapsresultaten i skolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Uppdraget "Riktade insatser för högre kunskapsresultat och ökad måluppfyllelse" ersätter delvis tidigare uppdrag som "Samverkan för bästa skola" och "Nyanländas lärande".
Samverkan för bästa skola (SBS) är en nationell satsning från Skolverket för att förbättra resultat, kvalitet och likvärdighet genom att stödja lokalt förbättringsarbete. Hittills har över 150 huvudmän och över 500 skolenheter valt att medverka i SBS-arbetet. Malmö universitet har under flera år varit ett av de sex lärosäten som haft uppdrag inom SBS. Under 2025 sker förändringar i satsningens upplägg och innehåll och SBS byter namn till Riktade insatser.
– Riktade insatser vänder sig till skolor med låga resultat eller hög andel elever som inte fullföljer sina studier, men också till förskolor med svåra förutsättningar att förbättra sina resultat på egen hand, säger Eva-Britt Elfman, samordnare och projektledare för uppdraget.
Beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund
Malmö universitet har inlett ett samarbete med Skolverket för att genomföra resultat -och orsaksanalyser för skolhuvudmän inom det nya uppdraget.
– Syftet är att ge vetenskapligt stöd så att huvudmännen kan identifiera orsaker till låga kunskapsresultat och basera sina insatser på vetenskapligt grundad analys. Målet är att varje huvudman ska kunna planera, följa upp och utveckla utbildningen för att höja kunskapsresultaten och öka måluppfyllelsen i skolan, vuxenutbildningen, förskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, säger Magnus Erlandsson, en av flera forskare och utbildare som bidrar med vetenskapligt stöd från Malmö universitet.
Under de första terminerna får huvudmannen och de utvalda verksamheterna stöd i att beskriva och analysera sin verksamhet. I en åtgärdsplan utformar de sina mål för förbättringsarbetet. Därefter samverkar Skolverket och olika lärosäten för att ge förbättringsstöd utifrån identifierade behov, baserat på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Malmö universitets roll
Malmö universitet fortsätter att vara en del av ett nationellt lärosätesnätverk som samordnar forsknings- och utvecklingsstöd, vilket möjliggör gemensamt lärande och forskarmedverkan i stödet till huvudmännen. Teamet på Fakulteten för lärande och samhälle består av 10–15 personer med olika roller och kompetenser. De arbetar med olika skolformer och stödinsatser, både i Skåne och på andra platser i landet. Det vetenskapliga stödet ska hjälpa varje huvudman att hitta åtgärder som kan förbättra deras förmåga att planera, följa upp och utveckla utbildningen för att höja elevernas kunskapsresultat.
Utbildningar
Nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare
Regeringen har beslutat om ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare. Programmet syftar till att stärka professionerna, öka yrkets attraktionskraft och förbättra undervisningens kvalitet. Det kommer att erbjuda strukturerad och likvärdig kompetensutveckling samt ett meriteringssystem för legitimerade lärare och förskollärare med minst sex års yrkeserfarenhet. Föreslagna ändringar i skollagen kommer att träda i kraft den 1 september 2025.
Om professionsprogrammet
Kompetensutveckling
Professionsprogrammet innehåller en nationell struktur för kompetensutveckling som inkluderar akademiska kurser och praktiknära forskning. Målet är att ge alla yrkesverksamma inom skolan möjlighet att utveckla sin yrkesskicklighet på ett strukturerat sätt, baserat på barnens och elevernas behov.
Meriteringssystem
Meriteringssystemet består av fyra nivåer och ger legitimerade lärare och förskollärare möjlighet att få sin kompetens och erfarenhet erkänd. Detta system hjälper också arbetsgivare att strategiskt planera kompetensanvändning och utveckling inom skolan.
Nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare (Skolverkets webbplats)
Forskning och utveckling i samverkan
Vi tar gärna emot förfrågningar kring olika forskningssamarbeten och forskningsuppdrag samt förmedlar kontakt med forskare utifrån kompetens och behov. Det kan finnas önskemål om att få ett projekt eller en process inom den egna verksamheten beforskad eller om att genomföra ett gemensamt forskningsprojekt, där verksamhetens medarbetare är delaktiga i processen.
Vid behov bokar vi gärna in ett möte för ytterligare information och diskussion innan vi tillsammans når fram till vad insatsen ska omfatta.
Utbildning, lärande, forskning (ULF) och Nationellt FoU-nätverk
Utbildning, lärande och forskning
Utbildning, lärande och forskning
ULF är en nationell försöksverksamhet som genomförs på uppdrag av regeringen. Försöksverksamheten ska utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning.
Nationellt FoU-nätverk
Nationellt FoU-nätverk
Det nationella forsknings- och utvecklingsnätverket (FoU-nätverket) är ett forskningssamarbete särskilt inriktat mot huvudmän, skolor och förskolor med stora utmaningar. Nätverkets syfte är att ta fram ny kunskap som ska bidra till att förverkliga ambitionen om alla barns och elevers rätt till en likvärdig utbildning.
Kontakt
Kontakta oss med frågor om samverkan
Om du redan har etablerade vägar in för samverkansfrågor med Fakulteten för lärande och samhälle går det givetvis bra att använda dem, annars kan du kontakta oss via mejl så leder vi dig rätt.
cesam@mau.se-
Anna-Lena Månsson - Projektledare
Föreståndare.
anna-lena.mansson@mau.se
-
Elisabeth Jennfors - Utbildningsledare
Biträdande föreståndare.
elisabeth.jennfors@mau.se
-
Kristin Andersson - Projektledare
Inriktning mot kompetensutveckling och skolutvecklingsuppdrag inom värdegrund, kollegialt lärande, konflikthantering och karriärlärande.
kristin.andersson@mau.se
-
Eva-Britt Elfman - Projektledare
Projektleder verksamhetsnära kompetensutveckling. Fokusområden nationella professionsprogrammet, samverkan för bästa skola/riktade insatser.
eva-britt.elfman@mau.se
-
Håkan Eilard - Projektledare
Projektledare med inriktning mot forskning och utveckling. Kontaktperson för universitetets ULF-verksamhet.
hakan.eilard@mau.se
-
Agneta Holmberg - Projektledare
Fokusområden Lärarlyftet, specialpedagogik, gymnasieskola, yrkesutbildning, Samverkan för bästa skola (SBS) samt validering.
agneta.holmberg@mau.se
-
Lars Jennfors - Projektledare
Projektleder en bred variation av kompetensutveckling inom samtliga skolformer. Det nationella professionsprogrammet.
lars.jennfors@mau.se
-
Kristina Svensson - Projektledare
Samverkan för bästa skola (SBS), fortbildning för rektorer, ämnesfortbildning inom matematik och naturvetenskap.
kristina.svensson@mau.se
-
Eva-Lotta Byrlén - Utbildningsledare
Ansvarar för VFU (verksamhetsförlagd utbildning) inom lärarutbildningarna.
eva-lotta.byrlen@mau.se
-
Marie Brandt - Utbildningsledare
Ansvarar för VFU (verksamhetsförlagd utbildning) inom lärarutbildningarna.
marie.brandt@mau.se
-
Susanne Liedberg - Utbildningsledare
Samordning och stöd i kvalitets- och utvecklingsarbete i fakultetens lärarutbildningar samt i utvärderingar av fakultetens utbildningar.
susanne.liedberg@mau.se
-
Sofia Lönnqvist - Utbildningsledare
Utbildningsledare med särskilt ansvar för Vidareutbildning av lärare (VAL).
sofia.lonnqvist@mau.se
-
Vivi Sten - Utbildningsledare
Projektledare för Kompletterande pedagogisk utbildning och samordnare för fakultetens studieadministrativa processer.
vivi.sten@mau.se
-
Anna Wirstedt - Utbildningsledare
Samordnar nationella professionsprogrammet. Extern SI, arbetsintegrerad lärarutbildning och tillträdesfrågor.
anna.wirstedt@mau.se
Nyhetsbrev
Nyhetsbrev och LinkedIn
Nyhetsbrev och LinkedIn
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev kring kompetensutveckling, fortbildning och verksamhetsutveckling inom fälten lärande, pedagogik och ledarskap och följ oss gärna på LinkedIn.