Kurs, grundnivå
15 hp
Malmö | dagtid | 100%
29 mars 2027 - 6 juni 2027
Kurskod: AS228C

Denna kurs ges inom kurspaket:

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten utifrån ett litteraturdidaktiskt perspektiv utvecklar medvetenhet om skönlitteraturens betydelse som redskap för elevers kunskaps-, identitets- och språkutveckling. Studenten ska dessutom utveckla sina kunskaper om den retoriska processen och sina förmågor att använda retoriska verktyg.

Kursen introducerar det litteraturdidaktiska forskningsfältet och diskuterar synen på läsning som ett möte mellan text och läsare. Kursen belyser även hur skönlitteratur kan användas så att språk- och kunskapsutveckling främjas hos andraspråkselever.I kursen presenteras litteraturvetenskapliga begrepp och analysverktyg och studenten använder dessa för att öka sin förståelse för texters innehåll och uppbyggnad.Med utgångspunkt i kurslitteratur och i egna erfarenheter av skola och undervisning diskuterar och planerar studenten hur olika litterära texter kan användas i arbete med existentiella och interkulturella frågor såsom de formuleras av ungdomar med olika sociokulturell bakgrund. Därutöver undersöks och diskuteras hur den skönlitterära läsningen kan kombineras med samtal, skrivande och andra multimodala och digitala kommunikationsformer. I kursen används och behandlas centrala retoriska begrepp och dess tillämpning. Vidare används skönlitteratur som utgångspunkt för klassisk argumentation.I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: AS207C Svenska som andraspråk och lärande: Språkstruktur, andraspråksutveckling och läs- och skrivutveckling (genomgången)

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt