Dessen Jankell, Lotta & Örbring, David (red.) (2020). Geografididaktik för lärare 4–9. Gleerups. 1:a utgåvan (245 s).
Dicken, Peter (2014). Global Shift. Mapping the Changing Contours of the World Economy. SAGE Publications. 7:e utgåvan (648 s).
Fridfeldt, Anders (2022). Lärare gör fältstudier i geografi. Natur och Kultur Läromedel. 1:a utgåvan (148 s).
Hess, Darrel (2013). McKnight’s Physical Geography – A Landscape Appreciation: Pearson. 11:e utgåvan (321 s)
Knox, Paul & Marston, Sallie (2014, alt. 2015). Human Geography: Places and Regions in Global Context. Pearson. 6:e eller 7:e utgåvan (210 s).
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet – Lgr22. (2022). Skolverket (Tillgänglig på internet).
Rönnlund, Maria & Tollefsen, Aina (2016). Rum – Samhällsvetenskapliga perspektiv. Liber. 1:a utgåvan (206 s).
Örbring, David (2021). Making a curriculum – A study of knowledge in Swedish school geography. Lunds universitet (117 s) (Tillgänglig på internet).
Vetenskapliga artiklar och material tillkommer (ca 300 s) (Tillhandahålls vid kursstart).
EduSinglePage
Denna kurs ges inom kurspaket:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska integrera natur- och kulturgeografi för att utveckla kunskaper i geografi med fokus på landformande processer och ekonomisk geografi. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla ämnesdidaktiska kunskaper, färdigheter och förmågor för skolundervisning.
Kursen behandlar jordens geologiska utveckling och de exogena och endogena processer som historiskt har format och i nutid formar landskapet samt synliggör sambanden mellan naturförutsättningar och mänsklig verksamhet. Dessa samband exemplifieras med vilka konsekvenser olika landformer får för mänskliga verksamheter.
Kursen behandlar vidare hur olika ekonomiska processer tar sig uttryck i tid och rum. Globaliseringen och dess effekter är en central del i detta. Genom att reda ut produktionsnätverk och handelsmönster problematiseras lokaliserings- och produktionsfaktorer på olika geografiska nivåer. Olika sektorer, däribland livsmedelssektorn, analyseras med hänsyn till produktionsnätverk, lokaliserings- och produktionsfaktorer samt etiska och miljömässiga överväganden.
Livsmedels- och jordbrukspolitik samt jordmån, vegetation och klimat används som grund för analys av vilka förutsättningarna är för livsmedels- och jordbruksproduktionen i Europa.
Användning av fjärranalys- och kartmaterial för utvecklad analys och presentation av spatiala och temporala geografiska förhållanden och processer studeras. Avsikten är att få en översikt av hur flygbilder, satellitdata, kartor och geografiska informationssystem (GIS) kan användas för sådana analyser och presentationer.
De didaktiska frågorna om vem man undervisar för, vad man undervisar, hur man undervisar och varför man undervisar om ett visst innehåll studeras på en utvecklad nivå, med utgångspunkt i läroplanen och med fokus på ovanstående innehåll.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).