Axelsson Yngvéus, Cecilia, (2012). ”Cunning Plan for exploring the migration experience… using tickets and trees.” Teaching History, 149. December 2012. (s. 48-49)
Axelsson Yngvéus, Cecilia (2013). ”Att hantera källor – på gymnasienivå”. I Kritiska perspektiv på historiedidaktiken. Aktuellt om historia 2013:2. (s. 71-92) (21 s.) (Tillgänglig via internet)
Janson, Tore (2006). Romarinnor och romare. Livet i antiken. Stockholm: Wahlström & Widstrand. (225
Karlsson, Klas-Göran (2014). ”Historia, historiedidaktik och historiekultur – teori och perspektiv”. I Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (red.) Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (s. 7-89) (82 s.)
Liedman, Sven-Erik (2013). Från Platon till kriget mot terrorismen. De politiska idéernas historia. Stockholm: Bonnier. (s. 7-65) (58 s.)
Lindkvist, Thomas & Sjöberg, Maria (2013). Det svenska samhället 800-1720. Klerkernas och adelns tid. Lund: Studentlitteratur. (s. 13-39) (26 s.)
Modig, Aron med flera, (2015),”Kvinnor i historieläroböcker”. I Historielärarnas förenings årsskrift 2015, Bengt Nilson (red.) Lund: HLFÅ, (s. 136-156) (20 s.)
Ohlander, Ann-Sofie (2010). Kvinnor, män och jämställdhet i läromedel i historia: en granskning på uppdrag av Delegationen för jämställdhet i skolan: rapport 1. (73 s.) (Tillgänglig via internet)
Queckfeldt, Eva, (2011). Medelhavsvärlden. 3000 år av historia, Lund: Studentlitteratur. (s. 1- 223) (221 s.)
Seixas, Peter (1993). “Historical Understanding among Adolescents in a Multicultural Setting.” Curriculum Inquiry, Vol. 23, No. 3 (Autumn, 1993), (s. 301-327) (26 s.)(Tillgänglig via internet)
Sjöberg, Maria (red) (2014). En samtidig världshistoria. Lund: Studentlitteratur. (s. 21-351) (330 s.)
Skolverket: Bedömningsstöd i historia 1a1 och 1b (ca 50 s.)
(Tillgänglig via internet)
Skolverket: Styrdokument relaterade till studentens förstaämne (ca 40 s.) (Tillgänglig via internet)
Stolare, Martin & Wendell, Joakim, (2023) Historiedidaktik i praktiken. För lärare 4–9. Malmö: Gleerups Utbildning AB, (s. 15-159) (144 s.)
Söderberg, Johan (2008). Vår världs ekonomiska historia. Den förindustriella tiden. Stockholm: SNS Förlag ( s. 7-111) (104 s.)
Thurèn, Torsten (2013). Källkritik. Stockholm: Liber. (255 s.)
Aktuella styrdokument och kommentarmaterial i Lgr11 och Gy2011 (ca 30 s.) (Tillgängliga via internet)
Utöver detta tillkommer ca hundra sidor text i samband med övningar och seminarier.
EduSinglePage
Denna kurs ges inom kurspaket:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i historia och i synen på historieämnet.
Kursen syftar också till att studenten ska utveckla kunskaper om skolans styrdokument, med utblick mot nordiska förhållanden.
Kursen behandlar förändringsprocesser och människors olika levnadsvillkor, med tyngdpunkt på tiden fram till cirka 500 e.v.t., samt nordisk vikingatid. Den behandlar också olika historiska periodiseringar samt deras grund i politiska och kulturella förutsättningar. Detta sker genom introduktion av historisk teori. Kursen innehåller också en introduktion till historievetenskapliga metoder, som den källkritiska metoden.
I kursen ingår historiska perspektiv på skolans historieundervisning och skolans styrdokument, samt hur dessa kan användas vid planering av undervisning och bedömning i historieämnet.
Kursen utgår från individen och att alla bär på en historia. Utifrån detta synsätt behandlar kursen begreppen historiemedvetande, historiebruk, identitet, historiekultur och historiesyn i analys av olika former av historieförmedling.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Historia 1b eller Historia 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).