Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Social mobilisering på lokal nivå
på lokal nivå 7,5 hp
Om kursen
Kursen handlar om förändringsarbete på områdesnivå. Där staden tillsammans med föreningar och aktiva boende vill hitta gemensamma lösningar på lokala problem. Där allas kunskap och erfarenheter tas med i problemformuleringen och förändringsarbetet.
Kursen vänder sig till dig som på olika sätt arbetar med områdesorganisering och social mobilisering. Det vill säga dig som brinner för att hitta nya sätt att tillsammans med andra minska orättvisor och jobba för att alla ska ha samma förutsättningar att leva ett bra liv.
Lärarlaget består både av forskare och av representanter från civilsamhället och vi tar upp aktuell forskning som rör community work. De teoretiska perspektiven, tillsammans med exempel från praktisk områdesorganisering, samlas upp i ett projektarbete där studenterna får fördjupa sig i ett område som engagerar dem.
Kursen ges tillsammans med kursen Socialt arbete: Community Work och mobilisering på lokal nivå på Institutionen för socialt arbete på Malmö universitet. Det innebär att universitetsstudenter läser tillsammans med personer med praktisk erfarenhet av att arbeta med social mobilisering i olika former. Under kursen finns stora möjligheter att själv välja vad man vill fokusera på och tanken är att en stor del av utbildningen går ut på att utbyta perspektiv, erfarenheter och kunskap.
Kursen är en uppdragskurs och ges i samarbete med Helamalmö och ABF.
Arbetsform
Kursen är på 7,5 hp och på kvartsfart (25%). Den ges HT24 på måndagar eftermiddag/kväll. Kursen startar 2 september och slutar 19 januari.
Kursinnehåll
Anmälan
Anmälan till kursen sker via mejl till vanna.nordling@mau.se.
Intresseanmälan för höstterminen 2024 skickas senast 15 maj.
Kursen ges som en uppdragsutbildning, det innebär att den inte ges till privatpersoner utan det är din arbetsgivare som köper kursen. Uppdragsgivaren betalar en kursavgift. För frågor om kostnad och anmälan kontakta kursansvarig Vanna Nordling.
Behörighetskrav
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet. Undantag ges enligt bestämmelser om uppdragsutbildning. För behörighet krävs dessutom att den sökande uppfyller kraven för målgrupp utifrån uppdragsgivarens anvisningar.
Kurslitteratur
Freire P, (2021) De förtrycktas pedagogik, Stockholm: Trinambai (254 s.)
Mulinari P, Kings L N, Tahvilzadeh N, (2021) Dekolonialt socialt arbete: om relationen mellan gräsrotsrörelser och kritiskt socialt arbete i den urbana periferin. Socialvetenskaplig tidskrift, 27 (3-4) s. 249-267. (18 s.)
Sjöberg S, Turunen P, (2018) Samhällsarbete. Aktörer, arenor och perspektiv, Lund: Studentlitteratur. (Valda delar, cirka 40 sidor av 389).
Artiklar och andra texter omfattande ca 300 sidor.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (så kallad temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till deltagarna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt för kursdeltagarna.