EduSinglePage
Om kursen
Efter en kurs som tagit sin utgångspunkt i de historiska perspektiven på medier, behandlar denna kurs den samtida medie- och kommunikationsvetenskapliga forskningen. En bild ges av fältets nuvarande utseende och dess teoribildningar diskuteras. Strategi, aktivism och entreprenörskap sätts i relation till forskningsfältet, och den forskning som bedrivs på inom ämnet vid främst Malmö Universitet presenteras och diskuteras. Kursen går delvis parallellt med kursen Kollaborativ medieprojekt termin 4 i vilken studenterna omsätter kunskaper de får från denna kurs praktiskt.
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
- Det medie- och kommunikationsvetenskapliga fältets ledande forskningstraditioner och centrala begrepp och frågeställningar diskuteras och relateras till varandra.
- Aktivism, strategi och entreprenörskap i medierelaterade sammanhang sätts i relation till forskningsfältet.
- Utvald pågående medieforskning vid främst Malmö universitet presenteras och diskuteras.
- Fördjupande självstudier i något eller några av forskningsfältets centrala begrepp och frågeställningar.
Behörighetskrav
Godkända kurser: KK402B-Medieaktivism, strategi och entreprenörskap, KK401B-Det föränderliga medielandskapet.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).