Alfaportföljen, portfoliometodik för alfabetisering av vuxna inom sfi. Nationellt centrum för svenska som andraspråk, (2009), Institutet för svenska som andraspråk vid Göteborgs Universitet och Myndigheten för skolutveckling (52 s.)
Chambers, Aidan (2014). Böcker inom och omkring oss. [Ny utg.] Stockholm: Gilla böcker (i urval)
Franker, Qarin (2008), Bildvalet har betydelse. I: Juvonen, P. (red.), Språk och lärande. Rapport från ASLA:s höstsymposium, Stockholm, 7-8 november 2008. Stockholm: ASLA.(22 s.) www.diva-portal.org/smash/get/diva2:284157/FULLTEXT01.pdf
Franker, Qarin (2013). Att utveckla litteracitet i vuxen ålder - alfabetisering i en flerspråkig kontext. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur (s 771-815) (44 s)
Gibbons, Pauline (2006), Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever klassrummet. Stockholm: Hallgren och Fallgren (186 s) Alternativt.
Gibbons, Pauline (2010), Lyft språket, lyft tänkandet. Språk och lärande. Stockholm: Hallgren och Fallgren (246 s)
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet (2011), Stockholm: Skolverket (134 s) www.skolverket.se/publikationer?id=2573
Laursen, Helle Pia (red.) (2015). Litteracitet och språklig mångfald. Lund: Studentlitteratur (ca 100 s. i urval)
Liberg, Caroline (2010). Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv. I Olofsson, Michael, red. Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Stockholms universitets förlag. (s. 303–316) (13 s)
Lindberg, Inger (2005), Språka samman: om samtal och samarbete i språkundervisning. Stockholm: Natur och Kultur (238 s)
Reichenberg, Monica (2014), Vägar till läsförståelse: texten, läsaren och samtalet. Stockholm: Natur och Kultur (140 s.)
Sheikhi, Karin (2016). Läsförståelse och läsförståelsestrategier: Förutsättningar för andraspråkselever. I Lahdenperä, Pirjo & Sundgren, Eva (red.), Skolans möte med nyanlända. Stockholm: Liber (19 s.)
Svensson, Gudrun (2018). Transspråkande i praktik och teori. Stockholm: Natur & Kultur (200 s.)
Walldén, Robert (2019). Med fokus på ord, uttryck och språklig stil: ett betydelseskapande litteraturarbete i grundläggande vuxenutbildning. Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 24, nr. 3-4 (30 s.)
Wedin, Åsa (2016). Att stötta och utveckla muntlighet i klassrummet (del 3). Ifrån vardagsspråk till ämnesspråk. Läslyftet. Skolverket (11 s.)
Wedin, Åsa & Hedman, Christina (2013). Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur (kap 3, 5, 7) (55 s.)
William, Dylan (2013). Assessment: The Bridge between Teaching and Learning. I: Voices from the Middle, 21:2 (5 s)
Referenslitteratur
Bygga svenska-ett bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling
https://bp.skolverket.se/web/nyanlandaelever/start (enligt kursledares anvisningar)
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier: systematisk översikt (2019). Skolforskningsinstitutet
https://www.skolfi.se/wp-content/uploads/2019/04/Fulltext-Lässtrategier-pdf-version.pdf
Kunskapsöversikt om läs- och skrivundervisning för yngre elever (2015). Vetenskapsrådet
https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25b34/1555424813359/Kunskapsoeversikt-om-laes-och-skrivundervisning-foer-yngre-elever_VR_2015.pdf