EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
I kursen introduceras gränsvärdesbegreppet som en matematisk definition. Egentliga och oegentliga gränsvärden studeras samt hur man formellt räknar med gränsvärden. Instängnings- och jämförelsesatser behandlas, liksom kopplingen mellan gränsvärdesbegreppet och funktionsegenskapen kontinuitet. Derivata behandlas, dels teoretiskt som ett gränsvärde, men också som ett verktyg för att analysera funktioner utifrån t ex kritiska punkter och asymptoter.
Integralbegreppet studeras, dels som ett gränsvärde av Riemannsummor, men också som ett verktyg för area- och volymsberäkningar.
I samband med detta utvecklar studenten metoder för att bestämma primitiva funktioner, t ex med variabelsubstitution och partialintegration.
Tillämpningar av den matematiska analysens verktyg och begrepp utgör ett centralt moment i kursen. Studenten arbetar med problemlösning och använder såväl exakta analytiska metoder som digitala hjälpmedel för att kunna göra kopplingar till hur grundläggande analys kan användas vid problemlösning i matematikundervisning.
Olika representationsformer används för att stärka begreppsförståelsen för både det egna lärandet och den kommande yrkesutövningen. I alla moment beaktas hur undervisningen kan utformas för att stärka elevernas tilltro till sitt eget tänkande och för att förebygga att matematiksvårigheter uppstår eller kvarstår. I kursen granskas och analyseras läromedel, främst med avseende på det matematiska innehållet, och sätts i relation till hur undervisning kan organiseras.
Kursen ger även en orientering om den matematiska analysens historiska utveckling.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: ML218C-Matematik och lärande: Algebra, funktioner och problemlösning eller ML214C-Matematik och lärande: Algebra, funktioner och problemlösning.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).