Barmark, Mimmi. & Djurfeldt, Göran. (2020). Statistisk verktygslåda 0: att förstå och förändra världen med siffror. (2. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (192 s)
Benton, Ted & Craib Ian. (2023). Philosophy of Social Science : The Philosophical Foundations of Social Thought. London: Bloomsbury Publishing Plc. (320 s)
Bornemark, Jonna. & Svenaeus, Fredrik. (red.) (2009). Vad är praktisk kunskap?. Huddinge: Södertörns högskola. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 30 s)
Barmark, Mimmi. & Djurfeldt, Göran. (2020). Statistisk verktygslåda 0: att förstå och förändra världen med siffror. (2. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (192 s)
Benton, Ted & Craib Ian. (2023). Philosophy of Social Science : The Philosophical Foundations of Social Thought. London: Bloomsbury Publishing Plc. (320 s)
Bornemark, Jonna. & Svenaeus, Fredrik. (red.) (2009). Vad är praktisk kunskap?. Huddinge: Södertörns högskola. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 30 s)
Bryman, Alan. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. (tredje upplagan). Stockholm: Liber. (300 s)
Carlgren, Ingrid. (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Göteborg: Daidalos (Valda delar i samråd med kurslärare ca 50 s)
Dahl, Christoffer & Eilard, Angerd. (red.) (2021). Diskursanalys: med utbildningsvetenskapliga perspektiv. Lund: Studentlitteratur. (250 s)
Hjertström Lappalainen, Jonna. (red.) (2015). Klassiska texter om praktisk kunskap. Huddinge: Södertörns högskola. (30 s)
Kvale, Steinar. & Brinkmann, Svend. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. (400 s)
Spillman, Lynette. (2014). Mixed methods and the logic of Qualitative interference, Qualitative Sociology 37(2), 189-205. (16 s)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursledare.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursens syfte är att studenten ska utveckla kunskap om vetenskaplig metod med särskilt fokus på metoder lämpliga för studiet av yrkeskunnande och yrkesdidaktik. Vidare är syftet att studenten ska utveckla kunskap om forskningsetiska frågor med relevans för dessa områden.
I kursen studeras relationen mellan kunskapsintresse, forskningsfråga och metod med utgångspunkt i studentens intresseområde med det självständiga arbetet i åtanke. Vidare behandlar kursen olika metodologiska ansatser såväl kvantitativa som kvalitativa såsom etnografi, diskursanalys, bildanalys, grundad teori, variationsteori m.fl. Kursen behandlar även forskningsetiska frågor.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: PY602G Pedagogik: Yrkeskunnandets kunskapsteori och didaktik (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).