Andersson, Dan-Erik och Modée, Johan (2011). Mänskliga rättigheter och religion. Malmö: Liber. (252 s.)
Armstrong, Chris (2019). Why Global Justice Matters. Cambridge: Polity Press. (136 s.)
Hartsmar, Nanny & Liljefors Persson, Bodil (red.) (2013). Medborgerlig bildning: demokrati och inkludering för ett hållbart samhälle. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (ca 75 s. i lärares urval).
Lövheim, Mia och Bromander, Jonas (2012). Religion som resurs: Existentiella frågor och värderingar i unga svenskars liv. Skellefteå: Artos & Norma Bokförlag (359 s.)
Utöver detta tillkommer följande:
Artiklar och bokkapitel som laddas upp på kursplattformen (ca 100 s).
Debattbok om aktuell samhällsfråga som väljs i samråd med undervisande lärare (ca 100–150 s).
Litteratur för ämnesfördjupningen som väljs i samråd med undervisande lärare (ca 700 s).
EduSinglePage
Denna kurs ges inom kurspaket:
Kursinnehåll
Existentiella frågor och frågor om mänskliga rättigheter är centrala i kursen. Människan som en tolkande och meningssökande varelse betonas och relateras till olika religioner i världen. Dagsaktuella frågor om globala samhällsproblem och internationella konflikter står i fokus samt relateras till etiska teorier om global rättvisa. Särskilt identifieras frågor som är centrala för religionskunskapsundervisningen i skolan. Härigenom kopplas också didaktiska frågor och val till kursens teoretiska innehåll.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: RL210C Religion och lärande: Religioner i världen (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).