Bogdan, Henrik. (2015). “New Age och nya religiösa rörelser.” I Det mångreligiösa Sverige, red. Daniel Andersson och Åke Sander, 439–536. Lund: Studentlitteratur. (57s).
Bogdan, Henrik och Gordan Djurdjevic (red.). (2014).Occultism in a Global Perspective. Durham: Acumen. (258s).
Cowan, Douglas E. & David G. Bromley. (2009).Cults and New Religions. A Brief History. Malden & Oxford: Blackwell Publishing. (260 s).
Kansanen, Pertti, et al. (red). (2011). Allmändidaktik – vetenskap för lärare, 2:a uppl., Lund: Studentlitteratur. (Kap. 17). (20 s.)
Marcusson, Helena. (2009). ”Den andrafierade nyandligheten: Konstruktion av nyandlighet i svenska läromedel.” Aura: Tidskrift för akademiska studier av nyreligiositet 1, 104–117. (13s).
Sorgenfrei, Simon (red.). 2013. Mystik och andlighet: kritiska perspektiv. Stockholm: Dialogos. (255s).
Wahlström, Ninni. (2016). Läroplansteori och didaktik. 2:a uppl., Malmö: Gleerups. (Bilaga av Daniel Sundberg: Didaktisk analys och praktiskt läroplansarbete – ett exempel). (10s)
Woodhead, Linda et al. (2010).Religions in the Modern World. Traditions and transformations. London & New York: Routledge. (Kap. 11, 12, 13, 14, 20). (95 s).
Tillkommer aktuella artiklar och valbar litteratur i samråd med examinator i relation till examinationsuppgifterna inom ramen för kursen (ca 400 s.)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper om nya religiösa rörelser (NRR), samtida andlighet (”New Age”) och esoterism historiskt och i nutid utifrån ett religionsvetenskapligt och begreppskritiskt perspektiv. Kursen syftar vidare till att studenten utvecklar förståelse för hur dessa företeelser relaterar till makt, sekularisering och identitetsformation utifrån perspektiven globalisering och social förändring.
I kursen ingår att studenterna problematiserar frågor som rör didaktik och lärande, genom att identifiera för religionskunskapsundervisning centrala frågor inom kursens ramar och koppla dessa till skolans styrdokument.
Behörighetskrav
RL204C Religion och lärande: Existentiella frågor i globala perspektiv (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).