Alvstad, Erik (2010). Encounters Between Believers and Non-Believers in a Symbolic Universe: Religious Dialogue and Controversy on the Internet. Nordic Journal of Religion and Society 23, no. 1: 71–86.
Darj, Frida & Hedvig Nathorst-Böös (2011). HBT & Heder. En intervjustudie om unga HBT-personer som lever i familjer med hedersnormer. Alma Europa & RFSL Ungdom. (191 s).
Hela livet. 50 år med sex- och samlevnadsundervisningen. Myndigheten för skolutveckling. (236 s) Tillgänglig via internet.
Hedervärt. Att arbeta med ungdomar om heder. Utgiven av Kvinnoforum 2006. (59 s). Tillgänglig via internet.
Flickor och pojkar i skolan - hur jämställt är det? SOU 2009:64 (Urval 100 s) Tillgänglig via internet.
Jönsson, Anders. (2013). Lärande bedömning. Lund: Gleerups (Urval i samråd med kursledare 100 sidor)
Klassen, Chris (2014). Religion & Popular Culture: A Cultural Studies Approach. Oxford: Oxford University Press. (227 s)
Lindgren, Simon (red.) (2015). Ungdomskulturer. Malmö: Gleerups. (172 s.)
Lundahl, Christian (2014). Bedömning för lärande. Lund: Studentlitteratur. (Urval i samråd med kursledare 100 s)
Skolverket (2020 [2010]). Hedersrelaterat våld och förtryck - skolans ansvar och möjligheter. Stockholm: Skolverket. (42 s) Tillgänglig via internet.
Skolverket (2019). Sex- och samlevnadsundervisning - En Introduktion. Jämställdhet, Sexualitetoch Relationer i Läroplanerna. Stockholm: Skolverket. (20 s) Tillgänglig via internet.
Wiktorin, Pierre (2011). Religion och populärkultur: från Harry Potter till Left Behind. Lund: Sekel Bokförlag. (144 s) Tillgänglig via internet.
Tillkommer övrig litteratur tex. om sex och samlevnad i olika religioner i samråd med examinator och relaterat till val av examinationsuppgifter. (ca 500 s)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper om populär- och ungdomskultur, medier och identitetskonstruktion såväl i mångfaldens Sverige som i övriga världen. Kursen syftar också till att studenten inom ramen för religionskunskapsämnet fördjupar sina kunskaper om etik, livsfrågor och livsstil, sexualitet, relationer, normer och värden. Studenten fördjupar även sina kunskaper om bedömning, utvärdering och dokumentation.
I kursen analyserar studenten ömsesidiga förhållanden mellan religion och media, populär- och ungdomskultur och hur dessa kan bidra till eller utmana religionsundervisningens innehåll. Aktuell forskning om det pluralistiska globaliserade samhällets influenser på individers ställningstaganden i religiösa och värderingsmässiga frågor studeras. Fokus ligger också både på den enskilda individens livsvärld och på elevens livsfrågor. Sexualitet och relationer samt könade maktfrågor utgör en central del i kursen. Didaktiska frågor och val kopplas genomgående till kursens teoretiska innehåll. Studenten fördjupar kunskaper om bedömning genom att granska den egna bedömnings- och dokumentationspraktiken.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: RL703C Religion och lärande: Nya religioner i en sekulariserad värld (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).