Bromark K, (2013) ”Det är kanske inte mig du ska prata med” En undersökning av chefers och ”nyckelpersoners” erfarenheter av och inställning till brukarinflytande, inom området funktionshinder i kommunala verksamheter i Uppsala län. FoU-rapport 3. Regionförbundet Uppsala län. 54 s.
Carlsson T, Nilsson A, (2011) Social dokumentation i praktiken: en handbok med övningar. 1. uppl. Stockholm: Gothia. 92 s.
Dolfe A, (2011) Att möta annorlunda uttryckssätt: vägledning för personal som arbetar med vuxna personer med utvecklingsstörning och störda beteenden. Johanneshov:TPB. 216 s.
Esbjörnson S, Hagqvist A, (2013) Individuell plan enligt SoL och HSL. Till nytta för brukarna? FoU-rapport. Borås: Högskolan i Borås. 81 s.
Granström K, (2006) Dynamik i arbetsgrupper: Om grupprocesser på arbetet. 2., [rev.] uppl. Lund, Studentlitteratur. 77 s.
Larsson S, (2006) Jag kan själv! Nyttan med pedagogisk omsorg. Höganäs: Kommunlitteratur 61 s.
Lindén J, (2014) Praktikhandledning och professionell utveckling. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. 155 s.
Myndigheten för delaktighet, (2015) Samlad uppföljning av funktionshinderpolitiken. Hur är läget 2015? Sundbyberg. 100 s.
Nilsson I, Tillberg Mattsson K, (2012) Ett redskap för brukarinflytande? – om möjligheter och dilemman i handikappomsorgens arbete med genomförandeplaner. FoU-rapport 1. Gävle. 37 s.
Region Skåne, (2013) Social färdighetsträning i grupp för barn och ungdomar med autism - en forskningsöversikt. FoU-rapport 13. Region Skåne. 26 s.
Socialstyrelsen, (2002) Finns kvar och ställer upp: Hur anhöriga kan bidra till återhämtning från allvarlig psykisk störning, ur de återhämtades och de anhörigas perspektiv. Stockholm: Socialstyrelsen. 50 s.
Socialstyrelsen, (2012) Om Implementering. Stockholm: Socialstyrelsen. 20 s.
Litteratur och projektrapporter som är verksamhetsspecifik väljs i samråd med kursledning och handledare. 300 s.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten lär sig att kritiskt tillämpa teorier, begrepp och modeller för socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet i en praktisk verksamhet. Under kursen tillämpar studenten sina kunskaper och färdigheter när det gäller teorier, metoder och arbetssätt i praktiskt arbete med personer med funktionsnedsättning. Studenten reflekterar över förhållningssätt och värderingar utifrån de lagar, riktlinjer samt policy- och styrdokument som präglar verksamheten. Tillsammans med handledaren och sin studiegrupp diskuterar studenten sina iakttagelser i förhållande till egna attityder och till professionellt bemötande. Studenten genomför självständigt under handledning fältstudier inom verksamheten och övar förmågan att identifiera och analysera det socialpedagogiska arbetets möjligheter och förutsättningar. Studentens möten med brukarna är av särskild vikt. Vid dessa tränar studenten sin förmåga att anpassa kommunikationssätt och tillgänglighet utifrån givna förutsättningar. Under kursen reflekterar studenten även över arbetsmetoder och arbetssätt tillsammans med brukare och personal.
Genomgående är att studenten reflekterar över vilken betydelse som ålder, kön och etnicitet har under livsförloppet för personer med funktionsnedsättning och konsekvenserna för det socialpedagogiska arbetet.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser om minst 90 hp. Dessa skall inkludera kurserna SF131B och SF141B.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).