Alsterdal L, Engwall K, Gustavsson Hj, (2016) Arbetssätt och metoder inom LSS-verksamheter. Rapport, FoU Södertörns skriftserie nr 82/10. 49 s.
Barnombudsmannen, (2016) Respekt – Barn med funktionsnedsättning om samhällets stöd. Stockholm: Ineko. 144 s.
Bie K, (2009) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning AB. 96 s.
Carlsson T, Nilsson A, (2020) Social dokumentation i handläggning och genomförande: med värdegrund och ICF. (uppl.2:1) Gothia Fortbildning AB. 135 s.
Cedersund E, Eriksson L, Ringsby Jansson B, Svensson L, (2019) Renässans för socialpedagogik? – En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur. Kap 4, kap 8-11. 98 s.
Johnsson E, (2019) Mentaliseringsträning vid autism – utvärdering av en gruppinsats till förskolebarn och deras föräldrar. FoU-rapport 4/2019, FoU-enheten, Habilitering och hjälpmedel, Region Skåne. 31 s.
Kommunförbundet Skåne, (2015) Hur kan man skapa delaktighet? Brukarinflytande i praktiken. Kommunförbundet Skåne. 40 s.
Lewin B, (2019) För din skull, för min skull eller för skams skull? – Om LSS och bemötande. (uppl. 2) Lund: Studentlitteratur AB. 192 s.
Myndigheten för delaktighet, (senaste upplagan) Uppföljning av funktionshinderpolitiken. Sundbyberg. Ca 62 s.
Nordström B, (red.) (2018) Hälsa för barn med flerfunktionsnedsättning. Nationellt kunskapscentrum anhöriga, 2018:1. Västra Frölunda: Sandstens Tryckeri AB. 132 s.
Statens medicinsk-etiska råd, (2018) Etik - en introduktion. (4:e uppl.) Stockholm: Norstedt Juridik. 77 s.
Söder M, Hugemark A, (red.) (2016) Bara funktionshindrad? Funktionshinder och intersektionaliet. (2 uppl.). Malmö: Gleerups utbildning AB. Del 1 89 s.
Litteratur och projektrapporter som är verksamhetsspecifik väljs i samråd med kursledning och handledare, 200 s.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten lär sig att kritiskt tillämpa teorier, begrepp och modeller för socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet i en praktisk verksamhet. Under kursen tillämpar studenten sina kunskaper och färdigheter när det gäller teorier, metoder och arbetssätt i praktiskt arbete med personer med funktionsnedsättning. Studenten reflekterar över förhållningssätt och värderingar utifrån de lagar, riktlinjer samt policy- och styrdokument som präglar verksamheten. Tillsammans med handledaren och sin studiegrupp diskuterar studenten sina iakttagelser i förhållande till egna attityder och till professionellt bemötande. Studenten genomför självständigt under handledning fältstudier inom verksamheten och övar förmågan att identifiera och analysera det socialpedagogiska arbetets möjligheter och förutsättningar. Studentens möten med brukarna är av särskild vikt. Vid dessa tränar studenten sin förmåga att anpassa kommunikationssätt och tillgänglighet utifrån givna förutsättningar. Under kursen reflekterar studenten även över arbetsmetoder och arbetssätt tillsammans med brukare och personal.
Genomgående är att studenten reflekterar över vilken betydelse som ålder, kön och etnicitet har under livsförloppet för personer med funktionsnedsättning och konsekvenserna för det socialpedagogiska arbetet.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser om minst 90 hp. Dessa skall inkludera kurserna SF131B och SF141B.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).