EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Svenska som andraspråk, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Bild, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Engelska, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Svenska som andraspråk Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Engelska Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Historia Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Idrott Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Matematik Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Religion Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Samhällskunskap Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Svenska Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Historia, 240 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Idrott, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Matematik, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Religion, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Samhällskunskap, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Svenska, 240 - 270 hp
Kursinnehåll
Kursen behandlar följande innehåll:
Kommunikationens betydelse för lärande genomsyrar kursen. Olika kommunikationsperspektiv belyser det pedagogiska ledarskapets roll för skapandet av gynnsamma sociala relationer för lärande. Kommunikationsmönster som kan främja respektive hindra socialt samspel och grupprocesser diskuteras, i detta sammanhang aktualiseras frågor som rör diskrimineringsgrunderna. Både verbal och icke-verbal kommunikation beaktas genom att studenten använder och bearbetar estetiska lärprocesser och uttryck för lärande.
Det pedagogiska ledarskapets formella och informella krav i undervisningssammanhang behandlas genom att olika teoretiska perspektiv, relevanta styrdokument och lärandesituationer studeras. Pedagogiskt ledarskap i relation till elever, kollegor, vårdnadshavare och andra samhällsaktörer behandlas.
I kursen diskuteras forskning om lärande och kunskap som komplexa sociala och kulturella företeelser och sammanhang. Kursen uppmärksammar olika interaktionsformers betydelser för lärandemiljöer. Analoga och digitala lärandemiljöers potential för social gemenskap och kommunikativa lärprocesser diskuteras. I kursen behandlas relationer, situationer och faktorer som kan utlösa konflikter, såsom fysisk och virtuell mobbning, kränkning och förtryck. Studenten problematiserar metoder och förhållningssätt för att främja lärandeprocesser, hantera utmanande situationer och förebygga konflikter. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2.
Kursvärdering
Universitetet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).