Antonovsky A, (2005) Hälsans mysterium. Stockholm, Natur och kultur. Ca 150 av 271 sidor.
Ekman I, (Red) (2020) Personcentrering inom hälso- och sjukvård: Från filosofi till praktik. Stockholm, Liber AB. Ca 200 av 362 sidor.
Englander M, (2019) The practice of phenomenological empathy training. Journal of Phenomenological Psychology, 50(1), 42-59. 17 sidor.
Kilman L, Andin J, Hua H, Rönnberg J (Red) (2021) Leva som andra. Ett biopsykosocialt perspektiv på funktionsnedsättning och funktionshinder. Lund, Studentlitteratur AB. Ca 250 av 384 sidor.
Mittelmark M, Bauer G, Vaandrager L, Pelikan J, Sagy S, Eriksson M, Lindström B, Meier Magistretti C (Red) (2022) The Handbook of Salutogenesis. E-bok. Ca 30 av 651 sidor.
Zander V, Gustafsson F, Landerdahl Stridsberg S, Borg J, (2021) Implementation of welfare technology: a systematic review of barriers and facilitators. Disability and rehabilitation: Assistive technology. Open access. 16 sidor.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur som kompletterar kurslitteraturen omfattande cirka 100 sidor tillkommer.
Hälsofrämjande stöd för personer med funktionsnedsättning
Om kursen
Kursen riktar sig till studenter som vill utveckla fördjupad förståelse för funktionsnedsättning, relaterat till teoretiska perspektiv och hälsobegreppet, med fokus på personens och närståendes erfarenheter och behov av stöd. Vidare belyser kursen hur hälsa och välbefinnande hos personer med olika variationer av funktionsnedsättning kan stödjas utifrån ett salutogent och personcentrerat förhållningssätt.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten baserat på kurslitteratur och aktuell forskning ska utveckla fördjupad förståelse för fysiska och utvecklingsrelaterade kognitiva funktionsnedsättningar samt funktionshinder med fokus på personens och närståendes erfarenheter. Vidare syftar kursen till att belysa hur personer med olika variationer av funktionsnedsättning kan stödjas utifrån ett salutogent och personcentrerat förhållningssätt.
Innehållet i kursen utgår från ett vårdvetenskapligt perspektiv men det kan även vara relevant för studenter inom andra ämnesområden med intresse för hälsofrämjande stöd för personer med funktionsnedsättning. I kursen behandlas fysiska och utvecklingsrelaterade kognitiva funktionsnedsättningar samt teoretiska perspektiv utifrån medicinska, sociala och miljörelativa aspekter av funktionshinder samt hälsa. Aktuell forskning om funktionsnedsättning bearbetas med särskilt fokus på personers och närståendes erfarenheter. Kursen belyser även innebörd och tillämpning av fenomenologiska empatiska samtal.
Vidare diskuteras hur ett personcentrerat förhållningssätt och den salutogena teorin kan integreras för att stödja hälsa och välbefinnande hos personer med olika variationer av funktionsnedsättning. Centrala begrepp som bearbetas är begriplighet, hanterbarhet, meningsfullhet, generella motståndsresurser, jämställdhet och delaktighet. Stöd för ökad självständighet och delaktighet med hjälp av hälso- och välfärdsteknik bearbetas också.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Examen om minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) inom omvårdnad, vårdvetenskap, socialt arbete, socialpsykiatri, handikapp och rehabiliteringsvetenskap eller utbildningsvetenskap, alternativt inom andra vårdinriktade program.
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).