Litteratur delkurs 1
Borg E, Westerlund J, (2021) Statistik för beteendevetare (fjärde upplagan). Stockholm: Liber. 612 sidor.
Klingberg G, Hallberg U, (red.) (2021) Kvalitativa metoder: helt enkelt! Lund: Studentlitteratur. 376 sidor.
Mitchell R J, (2021) Twenty-one Mental Models that Can Change Policing: A Framework for Using Data and Research for Overcoming Cognitive Bias. New York: Routledge. 228 sidor.
Nielsen Barstad H, Henriksen Glasø K, (2021) Kunnskapsbasert politiarbeid: Teori og praksis. Oslo: Gyldendal. 204 sidor.
Sandberg B, Faugert S, (2020) Perspektiv på utvärdering (fjärde upplagan). Lund: Studentlitteratur. 242 sidor.
Sohlberg P, Sohlberg B-M, (2019) Kunskapens former: vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik (fjärde upplagan). Stockholm: Liber. 357 sidor.
Vetenskapliga artiklar och annat arbetsmaterial tillkommer (ca 400 s).
Litteratur delkurs 2
För examensarbetet relevant litteratur som väljs i samråd med handledaren och som anges i särskild referensförteckning.
Att följa upp och utvärdera polisiärt arbete
Om kursen
Kursens övergripande syfte är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper inom huvudområdet polisiärt arbete. Kursen syftar också till att studenten ska kunna jämföra olika metoder, analysera empiriskt material, reflektera över vetenskapsteoretiska utgångspunkter och forskningsetiska principer och vidareutveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt avseende forskningsprocessens alla delar.
Inom ramen för kursen författar studenten ett arbete i form av en vetenskaplig uppsats om 15hp av relevans för huvudområdet polisärt arbete.
Kursinnehåll
Kursens övergripande syfte är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper inom huvudområdet polisiärt arbete. Kursen syftar också till att studenten ska kunna jämföra olika metoder, analysera empiriskt material, reflektera över vetenskapsteoretiska utgångspunkter och forskningsetiska principer och vidareutveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt avseende forskningsprocessens alla delar. Inom ramen för kursen författar studenten ett examensarbete i form av en vetenskaplig uppsats om 15hp av relevans för huvudområdet polisärt arbete.
Kursen består av två delkurser.
Delkurser
Delkurs 1. Vetenskapsteori och forskningsmetodik för att följa upp och utvärdera polisärt arbete, 15hp
Delkursens innehåll
Delkursen inleds med en översikt över olika samhällsvetenskapliga metoder och hur de tillämpats inom forsknings- och utredningsarbete av relevans för huvudområdet polisiärt arbete. Vidare behandlas tillämpningen av kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder. Därefter diskuteras hur olika polisiära arbetsmetoder kan följas upp och utvärderas samt hur effektiviteten kan bedömas. Utifrån de olika metoderna kommer studenterna också få reflektera kring vetenskapsteoretiska utgångspunkter och forskningsetiska principer.
Delkurs 2. Examensarbete, magisternivå i polisiärt arbete, 15hp
Delkursens innehåll
Delkursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper inom huvudområdet polisärt arbete. Delkursen syftar också till att studenten vidareutvecklar sitt vetenskapliga förhållningssätt avseende forskningsprocessens alla delar. Inom ramen för kursen författar studenten ett examensarbete i form av en vetenskaplig uppsats om 15 hp. Examensarbetet innebär en fördjupning av kunskaper som studenten utvecklat under tidigare kurser. Genomförande av examensarbetet är en tillämpning av metoder och vetenskapsteoretiska kunskaper som utvecklats i den tidigare delkursen Vetenskapsteori och forskningsmetodik för att följa upp och utvärdera polisärt arbete.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Avlagd kandidatexamen inom polisiärt arbete, kriminologi, socialt arbete, socialantropologi, sociologi, statsvetenskap eller juridik, med ett självständigt examensarbete om 15hp.
Urval
30% av platserna fördelas till behöriga sökande med avklarade högskolepoäng inom huvudområdet polisiärt arbete eller motsvarande.
70% av platserna fördelas till behöriga sökande med högskolepoäng (oavsett huvudområde).
Urvalet inom dessa görs efter akademiska poäng upp till 285 högskolepoäng.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).