Om kursen

Ett effektivt brottsförebyggande arbete bygger på en väl genomförd problemanalys och uppföljning av genomförda insatser. Denna kurs behandlar det komplexa sambandet mellan brottspreventiv teori, analys och praktisk tillämpning inom huvudområdet polisärt arbete. Syftet är att utveckla deltagarnas kritiska förhållningssätt till kopplingen mellan brottsförebyggande teorier, insatser och olika typer av datakällor. Under kursen kommer deltagarna att få öva på att analysera brottsproblem med särskilt fokus på ett kritiskt förhållningssätt till brottsförebyggande teori, datakällor, kodning, analys, insats och uppföljning/utvärdering. Kursen tränar deltagarna i att med utgångspunkt i tidigare forskning och teori formulera relevanta hypoteser och frågeställningar kopplat till brottspreventivt arbete, samt identifiera analytiska styrkor och svagheter. Fokus riktas även mot att ge deltagarna verktyg för att identifiera riskfaktorer kopplat till olika brottsproblem och utifrån olika nivåer (individ, grupp, samhällsnivå). Vidare berör kursen olika aktörers ansvar och roll i det brottsförebyggande arbetet, samt frågan vad denna arbetsfördelning har för konsekvenser för brottsförebyggande analys och arbete.

Kursinnehåll

Ett effektivt brottsförebyggande arbete bygger på en väl genomförd problemanalys och uppföljning av genomförda insatser. Denna kurs behandlar det komplexa sambandet mellan brottspreventiv teori, analys och praktisk tillämpning inom huvudområdet polisärt arbete. Syftet är att utveckla deltagarnas kritiska förhållningssätt till kopplingen mellan brottsförebyggande teorier, insatser och olika typer av datakällor. Under kursen kommer deltagarna att få öva på att analysera brottsproblem med särskilt fokus på ett kritiskt förhållningssätt till brottsförebyggande teori, datakällor, kodning, analys, insats och uppföljning/utvärdering. Kursen tränar deltagarna i att med utgångspunkt i tidigare forskning och teori formulera relevanta hypoteser och frågeställningar kopplat till brottspreventivt arbete, samt identifiera analytiska styrkor och svagheter. Fokus riktas även mot att ge deltagarna verktyg för att identifiera riskfaktorer kopplat till olika brottsproblem och utifrån olika nivåer (individ, grupp, samhällsnivå). Vidare berör kursen olika aktörers ansvar och roller i det brottsförebyggande arbetet, samt frågan vad denna arbetsfördelning har för konsekvenser för brottsförebyggande analys och arbete.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Avlagd kandidatexamen inom polisiärt arbete, kriminologi, socialt arbete, socialantropologi, sociologi, statsvetenskap eller juridik, med ett självständigt examensarbete om 15hp.

Urval

30% av platserna fördelas till behöriga sökande med avklarade högskolepoäng inom huvudområdet polisiärt arbete eller motsvarande.

70% av platserna fördelas till behöriga sökande med högskolepoäng (oavsett huvudområde).

Urvalet inom dessa görs efter akademiska poäng upp till 285 högskolepoäng.

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt