Tal och mönster, 10 hp
Berglund, Lasse (2009). Tal och mönster. Lund: Studentlitteratur, (1-171), (171 s).
Läroplaner, kursplaner och övriga relevanta styrdokument från Skolverket. Tillgängliga via internet.
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas från NCM, matematiklyftets lärportal etc (cirka 100 s). Tillgängliga via internet.
Geometri och mönster, 10 hp
Bråting, Kajsa, Sollervall, Håkan & Stadler, Erika (2013). Geometri för lärare. Lund: Studentlitteratur (148 s).
Kompendium om Euklidisk geometri och triangelsatserna, tillhandahålls av lärare (50 s).
Kompendier om trigonometri och vektorer, tillhandahålls av lärare (30 s).
Läroplaner, kursplaner och övriga relevanta styrdokument från Skolverket. Tillgängliga via internet.
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas från NCM, matematiklyftets lärportal etc (cirka 100 s). Tillgängliga via internet.
Sannolikhet, statistik och mönster, 10 hp
Berglund, Lasse (2009). Tal och mönster. Lund: Studentlitteratur, (173-222), (50 s)
Körner, Svante & Wahlgren, Lars (2012). Praktisk statistik. Lund: Studentlitteratur, (1-245), (245 s)
Läroplaner, kursplaner och övriga relevanta styrdokument från Skolverket.
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas från NCM, matematiklyftets lärportal etc (cirka 300 s).
Matematik för lärare, åk 7-9, Matematikens mönster
Om kursen
Kursen riktar sig till lärare som vill undervisa i matematik, årskurs 7-9. Kursen består av tre delkurser som har fokus på tal och mönster, geometri och mönster, respektive sannolikhetslära och statistik.
Kursen ges över två terminer på halvfart med en kombination av campus- och distansträffar. Varje termin har 4 digitala kurstillfällen och en campusträff som är två dagar i följd.
Matematik och ämnesdidaktik integreras i samtliga delkurser med syfte att ge en förståelse för matematiska begrepp, resonemang, metoder och bevis, samt hur dessa kan aspekter kan innefattas i undervisning. Kursen är den första av två kurser som riktar sig till dig som vill undervisa i matematik, årskurs 7-9. Den andra kursen är NM205F.
Kursinnehåll
Delkurser
Tal och mönster, 10 hp
Delkursen behandlar ämnesteori och ämnesdidaktik inom taluppfattning, aritmetik och talmönster. Under delkursen har deltagaren möjlighet att utveckla sitt teoretiska och didaktiska kunnande om egenskaper hos tal inom det reella talområdet samt att stärka sin begreppsförståelse. Vidare ges deltagaren möjlighet att utveckla sitt teoretiska och didaktiska kunnande om talteori såsom faktorisering, primtal och delbarhet. Även egenskaper hos de rationella och reella talen samt de aritmetiska operationer man tillämpar på dessa behandlas. Skilda talsystem studeras i ett historiskt perspektiv. Matematiken i olika talmönster, exempelvis geometriska och aritmetiska talföljder, analyseras. Även andra typer av talföljder studeras, samt hur motsvarande explicita formel bestäms med hjälp av algebraiska metoder. Olika uttryckssätt och representationsformer såsom bilder, texter, numeriska och algebraiska uttryck används. I alla moment beaktas hur undervisningen kan utformas för att stärka alla elevers utveckling och lärande.
Geometri och mönster, 10 hp
Den klassiska euklidiska geometrin studeras med speciellt fokus på begrepp och problemlösning. Stor vikt läggs vid matematiska resonemang och argumentation i form av geometriska konstruktioner och bevisföring. Även grundläggande trigonometriska begrepp och vektorgeometri i två dimensioner studeras. Digitala verktyg som dynamiska geometriprogram och enkel programmering används för att stärka begreppsförståelsen såväl i det egna lärandet som i den egna undervisningen. I delkursen får deltagaren planera undervisningsmoment, analysera dessa och reflektera över deras relation till teorier för lärande.
Sannolikhet, statistik och mönster, 10 hp
Delkursen behandlar olika läges- och spridningsmått och hur statistiskt material kan redovisas och analyseras. Digitala verktyg används för att analysera och presentera statistiskt material. Vidare behandlas KPI och andra indexserier. Deltagaren arbetar med att formulera och lösa kombinatoriska problem och i samband med detta jämföra olika sätt att bestämma sannolikheter, t.ex. inom spel och riskbedömning. Deltagaren får inblick i språkets betydelse både vid begreppsutveckling och för individens utveckling i ett socialt sammanhang. Även hur matematik kan samverka med andra skolämnen diskuteras och problematiseras.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 4 samt förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare utan behörighetsgivande examen i någon av grundskolans årskurser 7-9, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).