Historieundervisning som främjar elevers hantering av historiska framställningar - En interventionsstudie i samverkan mellan lärare och forskare
Fakta
- Kontaktperson:
- David Rosenlund
- Finansiär:
-
- Skolforskningsinstitutet
- Ansvarig vid Mau:
- David Rosenlund
- Externa projektmedlemmar:
-
- Anders Nersäter (Göteborgs universitet)
- Ulla Runesson (Jönköping University)
- Projektperiod:
- 01 januari 2025 - 31 december 2027
- Fakultet/institution:
- Forskningsmiljö:
- Forskningsämne:
-
- Utbildningsvetenskap
- Historiedidaktik
Om projektet
Det som ska studeras är vad elever behöver lära sig för att kunna hantera historiska framställningar på ett konstruktivt sätt och hur undervisning kan utformas för att lära dem detta. Det som tidigare forskning lyfter fram är att en stor andel elever har svårigheter att hantera denna centrala del av historieämnet samtidigt som forskningen också visar att en stor andel lärare upplever utmaningar i att undervisa om historiska framställningar.
Teoretiskt utgår projektet från historical litteracy, där utgångspunkten är att historia ska hanteras på ett konstruktivt sätt i relation till den egna samtiden. Om eleverna har förståelse för de strategier som historiker använder ökar sannolikheten för att de ska förstå att det kan finnas flera rimliga men motstridiga framställningar om ett visst historiskt fenomen. Då finns även potential till historisk litteracitet – att förstå sin omvärld i ett historiskt perspektiv och därmed ha bättre möjligheter att agera som demokratiska subjekt. De undervisningsprinciper som tas fram i projektet syftar till att stödja lärares undervisning om historiska framställningar.
Projektet genomförs i två faser, där vi fas 1 tillsammans med lärare i en Learning Study – identifierar elevernas utmaningar och tar fram undervisningsprinciper för att hantera dessa utmaningar. I fas 2 skalas projektet upp och undervisningsprinciperna prövas på andra skolor och utfallet av denna undervisning relateras till jämförelsegrupper.