De nya striderna i Sudan har drivit tusentals människor på flykt. FN varnar för att den humanitära situationen håller på att utvecklas till en fullskalig katastrof. ”Det viktigaste nu är att få generalerna att backa” säger docent Josepha Wessels, som länge följt utvecklingen i landet.

Josepha Wessels, docent i medie- och kommunikationsstudier, har haft nära kopplingar till Sudan sedan sitt första besök 1995. Hon har sedan 2018 genomfört två forskningsprojekt tillsammans med kollegor vid universitetet i Khartoum. Bara tre dagar innan de senaste striderna bröt ut hade hon ett konferenssamtal med sina forskningspartners.

– Så fort jag hörde vad som pågick gick jag till vår WhatsApp-grupp för att försäkra mig om att alla var i säkerhet. De var säkra men det dröjde några dagar innan jag hörde av min motpart Sumaya, berättar Josepha Wessels.

– Det var hemskt, hon hade inte hört av sig eftersom internet var nere. När vi pratade kunde jag ibland inte höra henne på grund av artilleriet och skottlossningen i bakgrunden.

Maktkamp mellan två generaler

Striderna bröt ut i Sudans huvudstad som ett direkt resultat av en maktkamp mellan två rivaliserande generaler: Abdel Fattah al-Burhan, chef för de väpnade styrkorna och i praktiken landets president, och hans ställföreträdare och ledare för den paramilitära Rapid Support Force (RSF), Mohamed Hamdan Dagalo.

Efter kuppen 2019 har de två generalerna varit oense om tidsramen för att lämna över makten till en demokratiskt vald regering.

– Jag känner en sudanesisk miljöaktivist som är över 80 år gammal och har stor kunskap om klimatförändringar, säger Josepha Wessels.

– När jag träffade honom 2020 berättade han att alla var upprymda över revolutionens framgång, men han var mycket försiktig med de två generalerna och sa att de var krigsförbrytare för tidigare grymheter och borde skickas till Haag. Jag tänker hela tiden på vad han sa.

"Det här landet har enorm potential"

Josepha Wessels berömmer insatserna från Sudanese Professionals' Association, en paraplygrupp som består av fackföreningar och miljöaktivister. Hennes bedömning är att SPA skulle kunna föra landet till välstånd och utnyttja dess omfattande naturresurser.

– Det här landet har en enorm potential. Med SPA och de civila som var med under revolutionen skulle det här landet verkligen kunna utvecklas med sina resurser.

Enligt Josepha Wessels borde det internationella samfundet gjort mer för att förhindra det som skett, och varnar för att uteblivna internationella försök att stoppa oroligheterna kan leda till en situation som är värre än i Syrien och Libyen.

– Det viktigaste nu är att få generalerna att backa. De förstör infrastrukturen i ett land med en befolkning på 45 miljoner, varav en tredjedel lever i extrem fattigdom. Allt handlar om två generaler som fullständigt struntar i den sudanesiska befolkningen, avslutar hon.

Text: Adrian Grist & Anna Dahlbeck