Skolverket föreslår att lärare kan använda grafiska modeller i tidig läs- och skrivundervisning. Men det har saknats studier av hur de visuella verktygen används. I en avhandling har Kim Ridell undersökt hur lärare använder två modeller. ”Det överraskade mig hur viktig klassrumsinteraktionen är”, säger han.

Kim Ridell har själv erfarenhet som lärare i de lägre årskurserna, och har ett stort intresse för tidig läs- och skrivundervisning, och för berättelser. I den undervisning som ofta kallas berättelseundervisning, det vill säga när elever får träna på att skriva egna berättelser och att förstå hur berättelser är uppbyggda, används ofta grafiska modeller.

– Jag ville bidra med djupare förståelse för hur grafiska modeller kan användas som didaktiska verktyg för elevers läsande och skrivande i tidiga skolår, säger Kim Ridell.

Verktyg för interaktion och kreativitet

Tanken är att de visuella modellerna ska göra undervisningen mer interaktiv och hjälpa eleverna att förstå berättelsens struktur och utveckla sin kreativa skrivförmåga.

– Jag har tittat på iscensättningen och vad lärarna väljer att synliggöra när de pratar kring Berättelseansiktet och vilket metaspråk de använder. Det överraskade mig hur viktig iscensättningen är och hur viktig klassrumsinteraktionen runt modellen är, säger Kim Ridell.

Två grafiska modeller

Den ena grafiska modellen kallas Berättelseansiktet och har formen av ett stiliserat ansikte. I ansiktet kan läraren tillsammans med eleverna fylla i olika ord som kan användas för att skapa och berätta sina egna sagor eller analysera en gemensam text.

Den andra modellen kallas Hindersschemat och utgörs av en bildserie av en hinderbana. Bildserien kan användas som en hjälp att få igång kreativiteten för att steg för steg bygga upp en berättelse.

Jag vill öppna för vidare forskning och ge lärare redskap att problematisera och underbygga design av tidig berättelseundervisning.

Kim Ridell

Kim har intervjuat både elever och lärare i årskurs 1 och 2, men lägger fokus på vad lärarna gör. En upptäckt är att lärarna ofta använde uttryck utan att packa upp dem för eleverna.

– Röd tråd är ett exempel på en komponent som används, men vad är en röd tråd? Det är ett begrepp som behöver packas upp och förklaras.

Vill uppmuntra till reflektion

Avhandlingen är ingen guidebok för hur man ska använda modellerna utan kan utgöra ett underlag för att belysa och diskutera grafiska modeller som läs- och skrivdidaktiska resurser.

– Jag vill uppmana till reflektion kring val och design av modeller och hur lärare kan synliggöra olika berättelseelement. Jag vill också öppna för vidare forskning och ge lärare redskap att problematisera och underbygga design av tidig berättelseundervisning, säger Kim Ridell.

Läs Kim Ridells avhandling.