Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Elisabet
Apelmo
Universitetslektor
elisabet.apelmo@mau.se
040-665 79 14
orcid.org/0000-0001-8463-6775
Presentation
Jag har sedan 1994 varit verksam som konstnär, med foto, video och performance som främsta uttrycksmedel. I mina verk har idéer om kroppen, knutna till kön, makt och identitet, utgjort den centrala tematiken. Dessa intressen har jag burit med mig in i min nuvarande forskning som sociolog. Med ett intersektionellt perspektiv utforskar jag idéer om kroppen, liksom frågor om ojämlikheter och skillnad. Teoretiskt kombinerar jag fenomenologi, feministisk teori och disability studies/crip theory med en sociologisk förståelse av strukturer och institutionella processer. Med mig från mitt konstnärskap har jag även ett metodologiskt sökande efter nya och alternativa former för empiriinsamling, framför allt vad gäller visuell metod och analys.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Att crippa högre utbildning: Skillnad och erfarenhet i universitetens lärosalar
Elisabet Apelmo
-
2024 | Artikel i tidskrift
They really looked, looked and looked: Contemporary dance, disability and the circulation of emotions
Elisabet Apelmo
-
2023 | Konferensbidrag
Cipping higher education: Difference, experience and organization in the academic classrooms
Elisabet Apelmo
-
2022 | Artikel i tidskrift
”Gör plats!”: Om ableism, paternalism och konstruktionen av normbrytande funktionalitet
Elisabet Apelmo, Åsa Alftberg
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Rum för flexibla kroppar: Om ableism, öppna kontorslandskap och alla de andra
Elisabet Apelmo