Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskarskolan ASSURE - Adaptation of urban space through sustainable regeneration
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Forskning i fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Salutogent centrum för oral hälsa
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Jag är doktorand i språk- och litteraturdidaktik och del av den tvärvetenskapliga forskarskolan Lärande i mångkulturella samhällskontexter. Mitt intresseområde rör samspelet mellan lärande, uttryck och identitet. Jag är särskilt intresserad av olika uttryckssätts meningspotential för unga människors möjligheter att lära.
Min avhandling är en utbildningsvetenskaplig studie med ett multimodalt socialsemiotiskt perspektiv. Parallellt med doktorandstudierna arbetar jag halvtid som lektor med fokus på literacyutveckling i Burlövs kommun, och jag genomför studien i nära samarbete med åtta mellanstadielärare. Syftet med studien är att utforska hur elever skapar mening och lär, själva och i interaktion med andra, när de uttrycker sig visuellt genom fotografi och film. Utgångspunkten för arbetet är att digitaliseringen samt skolors satsning på tillgänglig teknik har inneburit att det idag är betydligt enklare än tidigare att fotografera och skapa film i skolan. Valet att genomföra studien nära praktiken samt att ställa andra uttryckssätt än de verbalspråkiga i förgrunden för undersökningen, aktiverar spänningsfält inom såväl den utbildningsvetenskapliga som svenskämnesdidaktiska forskningen.
Publikationer
-
2024 | Konferensbidrag
Pupils display pre-knowledge and exercise agency making meaning with the tablet camera
Johan Lind, Maria Söderling
-
2024 | Doktorsavhandling, monografi
Elever erfar och representerar världen visuellt: en utforskande studie om hur mellanstadieelever skapar mening genom fotografi
Maria Söderling
-
2023 | Konferensbidrag
Potentials for meaning making when pupils experience and represent the world through photography
Maria Söderling
-
2022 | Konferensbidrag
To experience and represent the world through photography
Maria Söderling
-
2021 | Konferensbidrag
To visualise and transduct representations
Maria Söderling