Delkurs 1 - Kulturarv och kulturarvspedagogik - 15 - hp
Ambrose, Timothy & Crispin Paine (2018) Museum Basics: The International Handbook, London: Routledge. Valda delar i samråd med lärare, ca 250 s.
Biesta, Gert (2005) “Against learning: Reclaiming a language for education in an age of learning”, Nordisk Pedagogik, Vol. 25, pp., 2005, 12 s
Berkhofer, Robert F. (2008) Fashioning history: current practices and principles, 1. ed. New York: Palgrave Macmillan, 250 s
Fredengren, Christina, Jensen, Ola W, och Wall, Åsa (red) (2012). I valet och kvalet. Grundläggande frågor kring värdering och urval av kulturarv. Stockholm: Riksantikvarieämbetet, 220 s
Giaccardi, Elisa (red.), Heritage and social media: understanding heritage in a participatory culture, Routledge, New York, NY, 2012, 251 s
Gärdenfors, Peter (2010) Lusten att förstå: om lärande på människans villkor, 1. utg. Stockholm: Natur & kultur, 270 s
Högberg, Anders (2013) Mångfaldsfrågor i kulturmiljövården. Lund:Nordic Academic Press, 188 s.
Labrador, Angela M. & Silberman, Neil Asher (red.) (2018) The Oxford handbook of public heritage theory and practice.Oxford:Oxford University Press, valda delar, 150 s
Valbar litteratur som läraren tillhandahåller.
Delkurs 2 - Publik historia och publik arkeologi - 7,5 hp
Ashton, Paul & Kean, Hilda (red.) (2012). Public history and heritage today: people and their pasts. Basingstoke, England: Palgrave Macmillan, (150 s.)
Kean, Hilda & Martin, Paul (red.) (2013). The public history reader. London: Routledge (150 s.)
Petersson, Bodil (2014). Föreställningar om det förflutna: arkeologi och rekonstruktion. Lund: Nordic Academic Press, (496 s.)
Sabel, Ellinor (2022) Deltagande arkeologi: Värden och praktiker. Licentiatavhandling. Växjö: Linnaeus University Press. 217 s.
Sayer, Faye (2019[2019]). Public history: a practical guide. Second edition. London: Bloomsbury Academic, 371 s.
Ett urval av aktuella vetenskapliga artiklar, c:a 150 s.
Delkurs 3 - Att arbeta med utställningar - 7,5 hp
Bäckström, Mattias (2016). Att bygga innehåll med utställningar: utställningsproduktion som forskningsprocess. Lund: Nordic Academic Press (298 s.).
Bogle, Elizabeth (2013). Museum exhibition planning and design, Lanham: AltaMira Press. c 150 s.
Falk, John H. (2009). Identity and the museum visitor experience. Walnut Creek, Calif.: Left Coast Press (c100 s.).
Hughes, Philip (2015) Exhibition Design – Second Edition. London: Quercus. E-bok. (ca 230 sidor)
Johansson, Christina (2015). Museums, migration and cultural diversity: Swedish museums in tune with the times. Innsbruck: Studienverlag (110 s)
Museerna och HBTQ: En analys av hur museer och andra utställare kan belysa perspektiv rörande homosexuella, bisexuella, transpersoner och queera personer. (2015) Visby: Riksutställningar (65 s).
Matassa, Freda (2014). Organizing Exhibitions: A Handbook for Museums, Libraries and Archives. London: Facet Publishing; c. 150 s.
Ett urval av aktuella vetenskapliga artiklar, c. 150 s
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utifrån ett kritiskt kulturperspektiv ska tillägna sig grundläggande kunskaper om kulturarv som begrepp och funktion, fältets villkor och styrfunktioner, samt de värderings, urvals-, och hållbarhetsfrågor som utgör ett centralt inslag i kulturarvsfältet för såväl privata som offentliga aktörer. Vidare är syftet att studenten ska tillägna sig en förmåga att kritiskt värdera produktion, konsumtion, förmedling och reception av kulturarv utifrån ett samhällsperspektiv.
Delkurs 1 - Kulturarv och kulturarvspedagogik - 15 hp
I delkursen studeras olika aspekter av kulturarv och kulturarvspedagogik, inklusive betydelse utifrån ett samhällsperspektiv.
Delkurs 2 - Publik historia och publik arkeologi - 7,5 hp
I delkursen studeras produktion, förmedling och konsumtion av historia och arkeologi i det bredare publika fältet utanför det snävt avgränsade akademiska ämnena.
Delkurs 3 - Att arbeta med utställningar - 7,5 hp
I denna delkurs studeras teoretiska och praktiska aspekter på utställningsmediets form och innehåll, ur perspektiv som språk, lärande, upplevelse, delaktighet, tillgänglighet och representation.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).