- Andersson, Stig (2012). Gymnasiekemi. 1. 4. uppl. Stockholm: Liber.
- Stenciler samt laborationshandledning
EduSinglePage
Om kursen
Syftet med kursen är att studenten utvecklar färdighet och förmåga motsvarande gymnasieskolans kurs Kemi 1.
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Materia och kemisk bindning
- Modeller och teorier för materiens uppbyggnad och klassificering
- Kemisk bindning och dess inverkan på till exempel förekomst, egenskaper och användningsområden för organiska och oorganiska ämnen
Reaktioner och förändringar
- Syrabasreaktioner, inklusive pH-begreppet och buffertverkan
- Redoxreaktioner, inklusive elektrokemi
- Fällningsreaktioner
- Energiomsättningar vid fasomvandlingar och kemiska reaktioner
Stökiometri
- Tolkning och skrivning av formler för kemiska föreningar och reaktioner.
- Substansmängdsförhållanden, koncentrationer, begränsande reaktanter och utbyten vid kemiska reaktioner
Analytisk kemi
- Kvalitativa och kvantitativa metoder för kemisk analys, till exempel kromatografi och titrering
Kemins karaktär och arbetssätt
- Vad som kännetecknar en naturvetenskaplig frågeställning
- Modeller och teorier som förenklingar av verkligheten. Hur modeller och teorier kan förändras över tid
- Hur problem och frågor avgränsas och studeras med hjälp av kemiska resonemang
- Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller
- Planering och genomförande av experiment samt formulering och prövning av hypoteser i samband med dessa
- Utvärdering av resultat och slutsatser genom analys av metodval, arbetsprocess och felkällor
- Ställningstagande i samhällsfrågor utifrån kemiska modeller, till exempel frågor om hållbar utveckling
Behörighetskrav
Antagen till Naturvetenskapligt/tekniskt basår/bastermin.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).